JOANNA NURKOWSKA
SMACZNE I...ZDROWE!
Wiedza i Życie nr 2/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/1996

Czy to jedzenie kiedyś będzie zdrowe?

Wiadomo od lat, że to co zdrowe nie zawsze jest smaczne. Ale może wcale tak nie musi być. Naukowcy z Institute of Food Science w Wielkiej Brytanii opracowali bowiem sposób na pozbawienie produktu spożywczego szkodliwych dla zdrowia człowieka składników, nie zmieniając przy tym jego właściwości smakowych.

Sztuka ta udała im się z cholesterolem znajdującym się w rybim oleju, ale ten mały krok może okazać się zwiastunem prawdziwej rewolucji w dietetyce.

Uczeni "okleili" cząsteczkę cholesterolu pewnymi monomerami, usieciowali je w stabilne polimery, a następnie usunęli cholesterol i uzyskali trwałe molekularne "odciski". Wystarczyło teraz takim polimerem napełnić kolumnę, przepuścić przez nią porcję tranu, dodać jeszcze coś w rodzaju chemicznego haczyka, który uniemożliwi wyślizgnięcie się cząsteczek cholesterolu z molekularnej pułapki, i otrzymać oczyszczony olej.

Sukces ten zachęcił biochemików do wyprodukowania w analogiczny sposób pułapek wyłapujących bakterie. Mikroskopijne kuleczki zawierające molekularne pułapki pozwoliły usunąć z wody pitnej bakterie Listeria monocytogenes, Escherichia coli, Salmonella enteritidis i Staphylococcus aureus.

"New Scientist" 2000/1995