JAROSŁAW WŁODARCZYK
ROK KOSMICZNY
Wiedza i Życie nr 3/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/1996

Rok 1996 zapowiada się doskonale z punktu widzenia astronomów badających Układ Słoneczny. I to nie tylko dlatego, że sonda Galileo krąży wokół Jowisza, zbierając informacje o systemie planety olbrzyma (patrz: ... i wreszcie Jowisz, "WiŻ" nr 2/1996).

W lipcu 1997 roku pojawi się na powierzchni Marsa pierwsze w historii badań tej planety ruchome laboratorium - sześciokołowy wehikuł (z lewej), dostarczony przez sondę Mars Pathfinder. W styczniu 1999 roku do planetoidy Eros dotrze sonda NEAR (z prawej)

Otóż w lutym br. powinna zostać wysłana w kosmos sonda NEAR (Near Earth Asteroid Rendezvous, czyli "Spotkanie z planetoidą przebiegającą w pobliżu Ziemi"), która w styczniu 1999 roku ma dotrzeć do planetoidy 433 Eros. Będzie to trzecie już - po spotkaniu Galilea z Gasprą i Idą - przyjrzenie się z bliska przedstawicielce tych drobnych ciał niebieskich, które krążą między orbitami Marsa i Jowisza, a czasami zapędzają się w okolice Ziemi.

Na listopad zaś planowane są kolejne misje do Marsa: dwie amerykańskie - Mars Pathfinder (MPF) i Mars Global Surveyor (MGS) - oraz rosyjska Mars 96. MPF ma dostarczyć w lipcu 1997 roku na powierzchnię Czerwonej Planety automatyczny sześciokołowy wehikuł, który zbada skalistą równinę Ares Vallis (patrz: "Sygnały", "WiŻ" nr 12/1994). MGS wejdzie na orbitę okołomarsjańską w sierpniu 1997 roku i, jak sama jego nazwa wskazuje, rozpocznie sporządzanie mapy Marsa, wykorzystując do tego celu kamerę i spektrometr (patrz: "Sygnały", "WiŻ" nr 4/1994). Natomiast Rosjanie planują, że ich sonda dotrze do celu dwa miesiące po MGS; wejdzie na orbitę wokół Marsa i wyśle na powierzchnię tej planety dwa lądowniki.