JAROSŁAW WŁODARCZYK
GROMADA KULISTA ANDROMEDY
Wiedza i Życie nr 9/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/1996

Jeśli obiekt na zamieszczonym obok zdjęciu przypomina Ci, drogi Czytelniku, gromadę kulistą gwiazd, jesteś na dobrym tropie. Ale w tym przypadku nie mamy do czynienia z kolejną gromadą kulistą związaną z Drogą Mleczną. Oto dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a możemy podziwiać tego rodzaju obiekt należący do bliźniaczej galaktyki, Wielkiej Mgławicy w Andromedzie.

Innymi słowy, choć ta gromada kulista wygląda tak znajomo, znajduje się mniej więcej sto razy dalej niż jakakolwiek gromada kulista naszej Glaktyki.

Od Wielkiej Mgławicy w Andromedzie (M31) dzieli nas mniej więcej 2.2 mln lat świetlnych. Widoczna na zdjęciu gromada kulista, zwana G1 lub Mayall II, leży jakieś 130 tys. lat świetlnych od centrum M31 i jest jej najjaśniejszą gromadą kulistą. Ocenia się, że G1 skupia od kilkuset tysięcy do miliona gwiazd, choć na prezentowanym zdjęciu potrafimy rozróżnić zaledwie 5 tys. punkcików światła.

Zespół Michaela Richa z Columbia University zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat przeprowadzić obserwacje co najmniej 20 gromad kulistych w M31. Astronomowie mają nadzieję, że uda się im w ten sposób zgromadzić nowe informacje o historii Wielkiej Mgławicy w Andromedzie i Drogi Mlecznej - dwóch największych galaktyk Grupy Lokalnej. W końcu gromady kuliste uchodzą za galaktyczne dinozaury, a tworzące je gwiazdy - za najstarsze.