JAROSŁAW WŁODARCZYK
NARESZCIE ZAĆMIENIE
Wiedza i Życie nr 9/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/1996

Jeśli tylko pogoda dopisze, astronomicznym wydarzeniem września będzie z pewnością całkowite zaćmienie Księżyca w nocy 26/27 września. Maksymalna faza zaćmienia przypadnie na godz. 4:54 (uwaga: wszystkie momenty są podane jeszcze w czasie letnim; w tym roku zmiana na czas zimowy nastąpi prawdopodobnie 29 września), czyli mniej więcej 1.5 godziny przed zachodem Księżyca i wschodem Słońca rankiem 27 września. W fazie maksymalnej zaćmienia tarcza Srebrnego Globu będzie znajdowała się około 15o nad horyzontem i zanim skryje się pod horyzontem, zacznie wysuwać się z cienia Ziemi; natomiast koniec zaćmienia częściowego, czyli moment zupełnego wyjścia z cienia naszej planety, przypadnie tuż po (dla Polski wschodniej) lub tuż przed (dla Polski centralnej i zachodniej) zachodem Księżyca.

Na porannym niebie w dalszym ciągu królują: Wenus (-4m) i Mars (1.5m). Obie planety można podziwiać we wrześniu od godziny 4:30-5:00, przed wschodem Słońca. Czwartego września Wenus znajdzie się tylko 3o na południe od Marsa. W dniach 8-9 września do boga wojny i bogini miłości dołączy wąski sierp malejącego Księżyca, a cała konfiguracja będzie tym ciekawsza, że 9 września planety i Księżyc znajdą sie niemal dokładnie na jednej linii z Kastorem i Polluksem, najjaśniejszymi gwiazdami Bliźniąt.

Do ponownej koniunkcji Wenus i Marsa (nieco bardziej oddalonych od siebie niż na początku września) z Księżycem dojdzie w dniach 7-10 października. Wówczas jednak do towarzystwa dołączy również Merkury. Albowiem na przełomie września i października warunki obserwacji tej trudno zazwyczaj uchwytnej planety będą stosunkowo dobre, a odnalezienie Merkurego na tle zorzy porannej powinno ułatwić to, że jego położenie będzie wskazywać linia biegnąca od Marsa przez Wenus w kierunku horyzontu. Prowadząc poszukiwania Merkurego, trzeba jednocześnie pamiętać, że jego jasność będzie się dość szybko zmieniała: od 2m 25 września do -1m 10 października.

Wrześniowe niebo zaszczycą swą obecnością także dwie pozostałe widoczne gołym okiem planety: Jowisz będzie świecił na tle gwiazd Strzelca jako obiekt jasności -2.5m, natomiast Saturn - który 26 września znajdzie się w opozycji - osiągnie w Rybach blask 0.5m. Wrześniowe spotkania obu planet olbrzymów z tarczą Srebrnego Globu przedstawiają odpowiednie ryciny; warto zwrócić uwagę na to, że do koniunkcji Saturna z Księżycem w pełni dojdzie podczas zaćmienia tego ostatniego.

Na początku jesieni (liczonej w tym roku od godz. 20:00, 22 września) Księżyc sprawi miłośnikom astronomii jeszcze jedną niespodziankę: zakryje 1 października jasnego Aldebarana (1m). W Polsce będziemy mogli obserwować moment odkrycia gwiazdy, która wychynie zza nieoświetlonego brzegu tarczy Srebrnego Globu.

A wszystkich spragnionych jeszcze mocniejszych wrażeń pragnę poinformować, że 12 października, w środku dnia dojdzie do częściowego zaćmienia Słońca. Szczegółowe informacje na ten temat będzie można znaleźć w następnym wydaniu "Nieba za oknem".

FAZY KSIĘŻYCA