JOANNA NURKOWSKA
SZKODZI NAWET SAMO ŻUCIE
Wiedza i Życie nr 10/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/1996

Smutna wiadomość dla miłośników chrupek, frytek i innych tłustych pyszności - nawet sam ich smak może nam zaszkodzić. Na to w każdym razie wskazują badania naukowców z Uniwersytetu Purdue w Indiach.

Otóż poprosili oni ochotników o połknięcie kapsułek z olejem roślinnym bogatym w kwasy tłuszczowe nienasycone, a następnie o żucie przez minutę jakiegoś tłustego pokarmu, na przykład sera żółtego i wyplucie go bez przełknięcia nawet odrobiny. W ciągu kilku godzin poziom triglicerydów we krwi badanych wyraźnie się podniósł: po 4 godzinach był o 65% wyższy niż u osób z grupy kontrolnej, które żuły chudy serek.

Badacze sądzą, że zjawisko to wywołały wrażenia smakowe i zapachowe. To one wpłynęły na metabolizm i pobranie do krwi oleju roślinnego połkniętego w kapsułce. Nie wiadomo jednak jeszcze, jakie "prawa" rządzą tym procesem - metaboliczna ścieżka wiążąca smak z metabolizmem nie jest znana.

Inspiracją do badań były doświadczenia na szczurach wykonane 10 lat temu w Monell Chemical Senses Center w Filadelfii. Uzyskano tam podobne wyniki.

Wysoki poziom triglicerydów we krwi zwiększa ryzyko chorób krążenia, toteż znaczenie opisanego odkrycia dla naszego zdrowia może okazać się niezwykle istotne. Zastąpienie tłustego pożywienia niskokalorycznym dawałoby nie tylko prostą redukcję dostarczanego tłuszczu, ale spowodowało, że organizm będzie pobierać go mniej z treści jelitowej.

"New Scientist", 2033/1996