WŁADYSŁAWA ORLIKOWSKA
CZY WIECIE ŻE...
Wiedza i Życie nr 12/1996
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/1996

GRUDZIEŃ 1966 ROKU

W roku 1965 pekińscy biochemicy, z uczonym C. Tsou na czele, osiągnęli niezwykły sukces naukowy, uzyskując pierwsi na świecie substancję białkową na drodze sztucznej syntezy.

Osiągnięcie to otwiera przed nauką zupełnie nowe perspektywy i możliwości. Sztucznie syntetyzowane białko - to hormon, insulina, który w żywym organizmie jest wytwarzany przez szczególne komórki trzustki. Hormon ten reguluje przemiany węglowodanów; bez insuliny organizm nie może prawidłowo użytkować glikozy - podstawowej cegiełki węglowodanów i głównego źródła energii.

(...) Uczony amerykański Sanger dokładnie opisał strukturę insuliny w roku 1955. (...)

W najznakomitszych pracowniach biochemicznych świata umiano dotychczas łączyć ze sobą tylko 13 aminokwasów. Synteza insuliny wymagała połączenia znacznie większej ilości aminokwasów z zachowaniem odpowiedniego ich uszeregowania. Była to praca niezwykle żmudna - pochłonęła 7 lat wysiłków ekipy uczonych. O osiągnięciu celu zaczęto mówić dopiero wtedy, gdy przekonano się, że uzyskany produkt posiada wszystkie właściwości naturalnej insuliny (...) Oczywiście - sztuczna synteza białka - insuliny ma przede wszystkim znaczenie teoretyczne, nie zaś praktyczne, albowiem jeszcze w ciągu wielu lat będzie znacznie łatwiejsze i bardziej ekonomiczne uzyskiwanie insuliny dla celów leczniczych jako wyciągu z trzustek zwierzęcych, aniżeli na drodze sztucznej syntezy. Nie umniejsza to jednak wagi naukowego osiągnięcia.