BOGDAN MIŚ
POSŁANIE DO "ZIELONYCH LUDZIKÓW"
Wiedza i Życie nr 5/1997
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 5/1997

Ponad 100 000 mieszkańców naszej planety skorzystało z możliwości przesłania pozdrowień hipotetycznym "zielonym ludzikom" z Kosmosu przy okazji planowanego wystrzelenia rakiety w kierunku jednego z satelitów Saturna - poinformowała w połowie marca br. Europejska Agencja Przestrzeni Kosmicznej ESA. "Otrzymaliśmy z górą 100 000 podpisów lub przesłań typu cześć, Zieloni albo pokój i miłość" - poinformował rzecznik prasowy ESA, Franco Bonacina.

Wszystkie przesłania, zebrane przez światową sieć komputerową Internet, zostaną nagrane na płytę kompaktową (CD-ROM) i umieszczone w próbniku Huygens, który zostanie wystrzelony z Cape Canaveral w październiku br. w kierunku Tytana, największego z księżyców Saturna. Huygens dokona badań i pomiarów atmosfery satelity, do którego dotrze w roku 2004. Nagrana płyta zostanie - na wszelki wypadek? - pozostawiona na jego powierzchni.

Bonacina ocenił zebranie 100 000 przesłań jako sukces - choć ESA liczyła na dziesięciokrotnie więcej. Oczywiście, agencji nie chodziło tu o zabawę, ale o osiągnięcie pewnego efektu reklamowego. Utworzoną specjalnie do tego celu witrynę internetową - już, niestety, zamkniętą - obejrzało ją w sumie półtora miliona ludzi, zapoznając się przy okazji z działaniami i zadaniami ESA. Odnotujmy, że była to pierwsza w historii szansa na wysłanie swego "listu w Kosmos" dla każdego użytkownika sieci.