Twoja wyszukiwarka

MAREK PENSZKO
PUZELAND
Wiedza i Życie nr 7/1997
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/1997

Gry komputerowe - zwłaszcza te proste formalnie, ale wymagające myślenia i kombinowania - bywają czasem inspiracją dla autorów łamigłówek. Najlepszym przykładem jest niemal klasyczny i wciąż popularny tetris. Z czasów "tetrismanii" pochodzą nie tylko łamigłówki wiernie naśladujące tę grę, ale również takie, w których pojawiają się występujące w tetris figury. Inny przykład to gra znana jako saper lub pole minowe, która doczekała się już kilku łamigłówkowych wersji. Niektóre zakorzeniły się tak mocno w ogródku rozrywek umysłowych, że sam nie jestem pewien, co było pierwsze - gra czy łamigłówka. I właśnie takie łamigłówki z komputerowymi koligacjami zdominowały ten "Puzeland", nie omijając nawet zadania dla wytrwałych, które także nawiązuje do gry tetris.

Rozwiązania można nadsyłać do końca lipca br. pod adresem: Redakcja "Wiedzy i Życia", ul. Garażowa 7, 02-651 Warszawa. Na kopercie prosimy dopisać: PUZELAND 7/97 oraz podać liczbę rozwiązanych łamigłówek, stawiając dodatkowo znak plus (+), jeśli będzie wśród nich zadanie dla wytrwałych.

Wśród osób, które nadeślą rozwiązania największej liczby łamigłówek (bez zadania dla wytrwałych), rozlosujemy płyty kompaktowe. Natomiast najlepsze rozwiązania zadania dla wytrwałych wezmą udział w losowaniu nagrody pieniężnej w wysokości 100 zł.

KLIP-KLAP

Sytuacja na diagramie przypomina fragment gry tetris, ale bardzo "zagęszczony". Spada od razu siedem figur, jednak w iście żółwim tempie, nie ma więc co się spieszyć. Najpierw powinniśmy przesunąć w dół i ulokować we właściwej pozycji tę znajdującą się najniżej, w kształcie litery L. Potem to samo trzeba zrobić z figurą umieszczoną nieco wyżej, przy brzegu z lewej strony itd.; kolejno powinniśmy ściągać w dół coraz wyżej umieszczone figury, aż do znajdujących się u góry diagramu. Tak, jak w grze, figury można przesuwać w bok (nie w górę) i obracać, ale nie wolno odwracać ich na drugą stronę. Celu tej zabawy nietrudno się domyślić: wszystkie figury powinny szczelnie wypełnić cztery dolne rzędy diagramu, czyli utworzyć prostokąt 10x4.

W POSZUKIWANIU PRAWDY

Pięć kart oznaczonych literami od A do E, ułożono w rzędzie jedna za drugą i w tej kolejności ponumerowano - od pierwszej do piątej. Następnie na każdej napisano dwa stwierdzenia, z których albo oba są prawdziwe - wówczas karta jest prawdziwa, albo oba fałszywe - wtedy karta jest fałszywa.

Na poszczególnych kartach napisano:

A: ta karta leży obok C; ta karta jest trzecia.

B: C jest prawdziwa; E jest czwarta.

C: ta karta jest piąta; B jest pierwsza.

D: ta karta jest druga; E i B leżą obok siebie.

E: B i D są fałszywe; ta karta ma numer o jeden większy niż A.

Które karty są prawdziwe, które fałszywe i jaki jest numer każdej z nich?

FLOTA TETRIS

W popularnej bitwie morskiej uczestniczy dziwna flota, składająca się z pięciu okrętów w kształcie figur tetris. Wszystkie je umieszczono na 100-polowym akwenie, ale ich pozycja została utajniona i zaszyfrowana: liczby przy brzegu diagramu oznaczają, ile pól w danym rzędzie lub kolumnie zajętych jest przez okręty. Zadanie polega na ustaleniu rozmieszczenia wszystkich jednostek. Okręty nie dotykają się (także rogami), ale mogą być dowolnie obrócone, a nawet odwrócone "dnem do góry".

SAPER

Poniższe diagramy są... zaminowane. Liczba w danej kratce oznacza, w ilu sąsiednich kratkach (stykających się z polem z liczbą bokiem lub rogiem) są miny. W kratkach z liczbami min nie ma. Oznacz wszystkie zaminowane kratki.

O mniejszym diagramie wiadomo, że miny są dokładnie w dziesięciu kratkach. Większy wymaga od sapera nieco wyższych kwalifikacji, bo liczba zaminowanych pól nie jest znana.

DLA WYTRWAŁYCH

Na rysunku, z lewej strony u góry, jest pięć figur występujących w grze tetris; tradycyjnie figury te zwane są tetrominem - każda składa się z czterech kwadracików. Dwanaście figur z prawej strony wchodzi w skład popularnej układanki pentomino; każda składa się z pięciu kwadracików (gra z wykorzystaniem tych figur nazywałaby się zapewne pentis). Pięć tetromin i jedna figura pentomina to w sumie 25 kwadracików, czyli akurat tyle, żeby ułożyć kwadrat 5x5, np. taki, jak na rysunku z lewej strony.

Zadanie polega na ułożeniu z jednego pentomina i pięciu tetromin jak największej liczby takich kwadratów. Oczywiście, kwadraty muszą być różne, czyli układ figur w każdym powinien być inny (dwa układy, z których jeden można przekształcić w drugi w wyniku obrotów lub/i odbić lustrzanych, uważane są za identyczne). W kwadratach mogą występować różne figury pentomina, choć zapewne (?) niektórych w ogóle nie da się wykorzystać, a inne pojawią się więcej niż w jednym układzie. Figury można odwracać na drugą stronę. Nagrodę - 100 złotych - otrzyma osoba, która nadeśle najwięcej różnych "4-tetro-1-pentominowych" kwadratów 5x5. W przypadku remisu o przyznaniu nagrody zadecyduje losowanie.

ROZWIĄZANIA ZADAŃ Z NR. 3/97

Rummikub. Pomarańczowa czwórka (za poprawną uznawana była także odpowiedź: "żółta czwórka"; odcienie kolorów mogły się zmieniać w różnych egzemplarzach pisma lub przy różnym oświetleniu).

Bitwa morska. Rozwiązanie na rysunku.

Mastermind. Kod: niebieski-czerwony-czerwony-czarny-żółty (podobnie jak w przypadku rummikuba, pierwszy kolor "granatowy" lub "fioletowy" też były poprawne).

Wężowisko. Rozwiązanie na rysunku.

Wśród osób, które nadesłały poprawne rozwiązania wszystkich łamigłówek, rozlosowane zostały płyty kompaktowe. Otrzymują je: Kinga Gmitruk z Radoryża, Arkadiusz Flaga z Głogowa i Jolanta Łagódka z Sanoka. Gratulujemy! Nagrody prześlemy pocztą.

ROZWIĄZANIE ZADANIA DLA WYTRWAŁYCH

Teoretycznie najlepszy możliwy rezultat - wpisanie do 25 kwadratów wszystkich liczb od 2 do 25, czyli pozostawienie jednego wolnego pola i jedynki (różnica liczb w polach połączonych linią nie mogła być mniejsza niż 10) - okazał się osiągalny także praktycznie. Uzyskały go 34 osoby spośród 326 uczestniczących w zabawie. Przykładowe rozwiązanie na rysunku. Pozostaje otwarte pytanie, na ile sposobów można rozmieścić liczby w kwadratach z pominięciem tylko jedynki? Na pewno jest ich co najmniej 20 i w większości z nich wolny jest środkowy kwadrat w drugim rzędzie.

Nagrodę - 100 złotych - rozlosowaną wśród osób, które nadesłały rozwiązanie bez jednej jedynej jedynki, otrzymuje Joanna Podbioł z Orzesza. Gratulujemy! Nagrodę prześlemy przekazem pocztowym