BOGDAN MIŚ
KOMÓRKĄ PRZEZ SATELITĘ: IRIDIUM NA ORBICIE
Wiedza i Życie nr 10/1997
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/1997

Fot. Archiwum

Rozbudowuje się wielki system telekomunikacji satelitarnej IRIDIUM. W ciągu tego roku i pierwszych miesięcy następnego rakiety wyniosą na niskie orbity okołoziemskie 66 wchodzących w jego skład satelitów; uruchomienie obejmujących cały świat usług łączności satelitarnej planowane jest pod koniec 1998 roku. Od tego momentu abonenci systemu - zarówno używający pagerów, jak i telefonów komórkowych - będą mogli w nieograniczony sposób łączyć się ze sobą niezależnie od miejsca pobytu na Ziemi. Wykorzystanie satelitów pozwoli rozwiązać problemy związane z kosztowną budową systemu naziemnych radiostacji bazowych, zapewniających dotychczas łączność "komórkowcom".

W lipcu rakieta Delta II koncernu McDonnell-Douglas z powodzeniem wyniosła na orbitę kolejnych 5 satelitów systemu; w ten sposób nad Ziemią wisi ich już 17. Start rakiety z bazy Vandenberg w Kalifornii był drugim z planowanej serii ośmiu startów rakiet tego typu, które łącznie umieszczą na orbicie 40 satelitów. Pierwszą piątkę wyniosła na orbitę również rakieta z serii Delta, wystrzelona 5 maja, po czym grupę siedmiu kolejnych - 18 czerwca rosyjski Proton.

Jesteśmy niezwykle zadowoleni z dotychczasowych postępów. Także osiągnięcia naszych partnerów, dzięki którym satelity umieszczone zostają na orbicie, są wyjątkowe - powiedział Edward F. Staiano, wiceprezes i dyrektor Iridium LLC. Wśród tych partnerów jest rosyjska firma Krunichev Enterprise. W budowę systemu jest także mocno zaangażowana firma Motorola - jeden z największych obecnie na świecie dostawców sprzętu do komunikacji bezprzewodowej. Na zdjęciu: telefon Motoroli przeznaczony specjalnie do obsługi systemu IRIDIUM.