MAGDALENA PECUL
POLLY PO DOLLY
Wiedza i Życie nr 11/1997
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 11/1997

Naukowcy z PPL Therapeutics klonowali już zwyczajne owce, w tym, w lutym br., słynną Dolly. Tworzyli też zwierzęta transgeniczne - noszące geny innego gatunku. Teraz po raz pierwszy połączyli te techniki, dając życie Polly i jej czterem siostrom, jagniętom rasy Poll Dorset. Trzy z nich mają w genomie ludzkie geny, kodujące - jak twierdzi dyrektor zarządu PPL, Ron James - białka o znaczeniu terapeutycznym.

W klonowaniu ich nie użyto nowatorskiej technologii, która przyczyniła się do powstania Dolly z komórki dorosłego zwierzęcia. Polly i jej siostry otrzymano dzięki modyfikacji genetycznej komórek embrionalnych. Zwierzęta te same nie mają wartości handlowej. Sklonowanie ich nie jest też aż takim przełomem w genetyce, jakim były narodziny Dolly. Znaczenie tego wydarzenia polega na tym, że po raz pierwszy do celów praktycznych wykorzystano możliwość wyhodowania klonu transgenicznych zwierząt. Gdy okaże się, że te pięć owiec jest zdolnych do rozmnażania się, a ich potomstwo nadal ma ludzkie geny, droga do hodowli całych stad zwierząt wytwarzających ludzkie białka stanie otworem.

ABC NEWS (Internet)