PR
KOCE Z PLASTIKOWYCH BUTELEK
Wiedza i Życie nr 12/1997
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/1997

W laboratoriach NASA powstał - jako efekt uboczny programu badań nad nowymi osłonami termicznymi statków kosmicznych - bardzo lekki plastikowy materiał izolacyjny o strukturze wielowarstwowego mikroskopijnego plastra miodu. Może on być wytwarzany na przykład z plastikowych butelek, których ogromne ilości trafiają na wysypiska śmieci. Materiał ten bardzo dobrze nadaje się do produkcji koców (również używanych przez różnego rodzaju służby ratunkowe) oraz ubrań. Wynalazcy twierdzą, że jest on nawet lepszy od wełny. Podobnie jak wełna, potrafi bowiem utrzymywać ciepło, nawet gdy jest mokry, a struktura mikroskopijnego plastra miodu jest około czterech razy efektywniejsza jako izolacja termiczna niż włókna tradycyjnych tkanin. Dodatkową zaletą nowego materiału jest to, że nie wywołuje on alergii i wysycha blisko pięć razy szybciej niż wełna.

Fot. Internet

Opracowany przez NASA inny materiał - również o strukturze wielowarstwowego plastra miodu - ale wykonany z metalu, pozwoli na lepsze zabezpieczenie termiczne budowanych w przyszłości statków kosmicznych przy jednoczesnym obniżeniu ich masy.

Internet/NASA Innovation