Twoja wyszukiwarka

BOGDAN MIŚ
SURFANDBUY; ZAPOWIEDŹ XXI WIEKU
Wiedza i Życie nr 2/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/1998

O tym, jak będą wyglądać zakupy w niedalekiej przyszłości, mogli się przekonać niektórzy mieszkańcy Francji. W ramach eksperymentu, którego głównym organizatorem i pomysłodawcą jest firma IBM, zorganizowano wirtualną pocztę wysyłkową. Od 15 października do 19 grudnia ub.r. w ponad 50 francuskich sklepach zajmujących się sprzedażą detaliczną można było dokonać zakupów - bez konieczności opuszczania mieszkania.

Po połączeniu się Internetem ze stroną www.surfandbuy klient uzyskiwał dostęp do katalogu produktów obejmującego praktycznie każdy towar - poczynając od zabawek i słodyczy, a na komputerach i polisach ubezpieczeniowych kończąc. Dzięki starannie napisanemu oprogramowaniu, można było zarówno spokojnie i dokładnie zapoznać się z proponowanymi produktami, jak też kilkoma kliknięciami myszy w kilku sekund zrobić zakupy dla całej rodziny.

Płatności dokonywało się za pomocą karty kredytowej lub zwykłych czeków w systemie Payline gwarantującym duże bezpieczeństwo operacji, a towar dostarczany był do domu. Taka forma zakupów należy do wyjątkowo wygodnych i nie stresujących. Informacje zebrane podczas akcji posłużą do analizy zachowań nabywców, zbadania składu społecznego klienteli oraz statystyki kupowanych produktów. Staną się podstawą do zorganizowania w niedalekiej przyszłości wirtualnej sieci handlowej o znacznie większym zasięgu.