Twoja wyszukiwarka

BOGDAN MIŚ
KOMPUTER, SPRZEDAWCA, KLIENT
Wiedza i Życie nr 2/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/1998

Safeway - jedna z największych w Wielkiej Brytanii sieci domów towarowych - opracowała skuteczną kampanię badania "przywiązania" klienta. Jej podstawowym zadaniem jest dokładne prześledzenie rodzaju oraz ilości sprzedawanych produktów poprzez analizę pojedynczego klienta - badając jego gusta oraz przyzwyczajenia. Tak złożona operacja stała się możliwa dzięki zastosowaniu komputera o dużej mocy obliczeniowej: serwera IBM S/390, zbudowanego w architekturze Parallel Sysplex i pracującego z wykorzystaniem oprogramowania DB2.

System analizuje dane pochodzące z punktów sprzedaży oraz informacje o klientach, napływające z Kart Lojalności ABC, których posiadaczami są wszyscy stali nabywcy. O tym, jak wielka jest to porcja informacji, świadczy fakt, że łączna pojemność dysków przeznaczonych do magazynowania danych wynosi 4 TB.

Obecnie akcją jest objętych 5 mln klientów, 500 sklepów oraz 25 tys. produktów. Według Mike'a Wincha, szefa działu technologii informacyjnej Safeway, wprowadzony system daje się znacznie skuteczniej dostosować do wymagań rynku, reagując natychmiast na zmieniające się oczekiwania nabywcy. Jak podkreślają autorzy programu, idea systemu powstała już kilka lat temu, ale dopiero wprowadzenie komputerów klasy IBM S/390 pozwoliło ją urzeczywistnić.