MAGDALENA PECUL
NIE TYLKO PRZECIWKO WAMPIROM
Wiedza i Życie nr 2/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/1998

Fot. Internet

Czosnek od wieków uważany był za roślinę czyniącą cuda. Miał odstraszać wampiry, a także chronić przed zranieniami. Dzisiaj przypisuje mu się inne właściwości: działanie przeciwbakteryjne, uodparniające, zapobieganie chorobom serca, a nawet nowotworom.

Terapeutyczne efekty czosnku poddano niedawno badaniom w izraelskim Instytucie Weizmanna, koncentrując się na jednym z jego składników - allicynie, nadającej czosnkowi jego charakterystyczny, nieprzyjemny zapach. Tworzy się ona podczas siekania lub rozcierania ząbków czosnku. Według izraelskich naukowców, właśnie ten związek niszczy chorobotwórcze organizmy.

Badania przeprowadzone na wywołujących dyzenterię amebach wykazały, że allicyna blokuje dwie grupy enzymów tych pierwotniaków, jedne - ułatwiające uszkadzanie zainfekowanych tkanek i przenikanie przez nie, drugie - niezwykle ważne dla metabolizmu ameb. Dzieje się tak dlatego, że allicyna reaguje z grupami tiolowymi -SH tych enzymów, powodując w ten sposób zniszczenie ich struktury. Prawdopodobnie w zbliżony sposób działa ona na inne chorobotwórcze mikroorganizmy (bakterie i grzyby), które zawierają podobne enzymy.

Można obawiać się jednak, że takie oddziaływanie allicyny może mieć ujemne skutki także dla organizmu ludzkiego, ponieważ grupy tiolowe występują w wielu niezbędnych do życia enzymach. Na szczęście, nasze organizmy, w przeciwieństwie do większości bakterii, wyposażone są w mechanizmy zapobiegające niszczeniu grup tiolowych.

Najnowsze rezultaty uzyskane przez izraelski zespół sugerują, że allicyna jest także antyutleniaczem, wyłapującym wolne rodniki i przeciwdziałającym arteriosklerozie, starzeniu się i nowotworom. Co prawda, z wcześniejszych badań amerykańskich naukowców wynika, że ten ostatni efekt przypisać należy innym substancjom zawartym w czosnku, a także w pozostałych jadalnych roślinach z rodziny Allium, czyli w cebulach i - w mniejszym stopniu - w porach.

Tak czy inaczej, przekonanie o szczególnej mocy czosnku nie jest, jak widać, bezpodstawne.

"Research News from American Universities" (Internet)