JOANNA KOMOROWSKA
Z CEBULĄ NA BAKTERIE
Wiedza i Życie nr 4/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 4/1998

Im cieplejszy klimat, tym bardziej pikantne potrawy narodowej kuchni. Za sprawą badaczy z Cornell University w Stanach Zjednoczonych stwierdzenie to awansowało właśnie ze zwykłej anegdoty do naukowo udowodnionego faktu. Wygląda też na to, że "ogniste" preferencje smakowe południowców wynikają z czegoś więcej niż tylko ze zwykłej tradycji; ostre przyprawy wydają się trzymać w szachu szkodliwe mikroorganizmy szczególnie skore do mnożenia się tam, gdzie klimat jest gorący.

Badacze Paul Sherman i Jennifer Billing przestudiowali ponad 4100 przepisów kulinarnych pochodzących z 31 krajów świata i zawyrokowali, że najpopularniejszymi dodatkami do potraw są ostre odmiany papryki, czosnek, imbir, sok z cytryny oraz cebula. Ciekawe, że choć wszystkie te produkty wykazują silne bakteriobójcze właściwości, najefektywniejszą "trutką" na bakterie okazały się nasza poczciwa cebula oraz czosnek, które, podobnie jak oregano i ziele angielskie, całkowicie unieszkodliwiały wszystkie poddane ich działaniu mikroby.

Według Shermana, którego specjalnością jest biologia ewolucyjna, wyniki dowodzą, że podłożem zwyczaju wykorzystywania ognistych przypraw przez mieszkańców okolic o gorącym klimacie są niewątpliwie korzyści ewolucyjne.

"Science", 5324/1997