Twoja wyszukiwarka

BOGDAN MIŚ
MUZYKA, REKLAMA, HANDEL
Wiedza i Życie nr 4/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 4/1998

Potwierdza się stara teza specjalistów od reklamy: odpowiednio dobrana muzyka, towarzysząca klientom podczas zakupów, rzeczywiście ma wpływ na dokonywany przez nich wybór towarów. "Nature" omawia badania na ten temat, przeprowadzone przez naukowców z University of Leicester.

Otóż puszczali oni w wybranych sklepach czasami muzykę francuską, a czasami niemiecką, i rejestrowali, jak wpływa to na częstość zakupu win z Francji albo Niemiec. Okazało się, że sprzedaż trunków francuskich była znacząco wyższa przy dźwiękach francuskiego tanga, a niemieckich win sprzedawano więcej, gdy rozbrzmiewała muzyka niemiecka.

Muzyka z danego kraju uaktywnia w podświadomości wiedzę o nim, a tym samym zachęca do nabycia czegoś, co pochodzi z tego kraju - tłumaczą naukowcy. Przeprowadzone dodatkowo ankiety wykazały, iż większość klientów nawet nie uświadamiała sobie, że do ich uszu docierała muzyka, gdy robili zakupy. Tylko 6% przyznało, iż muzyka miała wpływ na ich wybór.

"Nature", 6656/1997