PAWEŁ WERNICKI
MIĘŚNIE ZE SZPIKU
Wiedza i Życie nr 7/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/1998

Dystrofie mięśniowe to grupa chorób, które polegają na zwyrodnieniu mięśni. Z czasem mogą one doprowadzić nawet do całkowitego unieruchomienia cierpiących na nie osób. Leczenie jak dotąd jest nieskuteczne. A gdyby tak wytworzyć nowe mięśnie?

Giuliana Ferrari i Fulvio Mavilio z Instytutu Terapii Genowej w Mediolanie przy współpracy biologa Giulia Cossu z Rzymu zrobili krok w tym kierunku. Stwierdzili, że doskonałym źródłem komórek prekursorowych, z których powstają komórki mięśni, jest... szpik kostny. W doświadczeniach na myszach zastosowali komórki szpiku wyposażone w gen, który koduje enzym barwiący jądra komórkowe na niebiesko. Jednak ta kolorystyczna przemiana, czyli, mówiąc ściślej, aktywacja genu, zachodzi tylko w komórkach mięśniowych. Krótko mówiąc, enzym pozwala śledzić los wprowadzonych do organizmu komórek szpiku. Jeśli otrzymują je myszy ze zdegenerowanymi mięśniami - przez zastrzyk domięśniowy lub przeszczep szpiku - przekształcają się w poprzecznie prążkowane włókna mięśniowe. Choć są to dopiero wstępne wyniki, świadczą, iż możliwa jest naprawa chorych mięśni.

"Science", 5356/1998