MICHAŁ RÓŻYCZKA
MARSJAŃSKIE JEZIORO
Wiedza i Życie nr 8/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/1998

Fot. Malin Space Science Systems/NASA

Krążąca wokół Marsa sonda Mars Global Surveyor [Sygnały, lipiec 1998] wykonała w ostatnich dniach grudnia ub.r. bardzo ciekawe zdjęcie, które opublikowano dopiero w końcu maja. Daleko mu wprawdzie do walorów artystycznych podobizny Olympus Mons, którą zamieściliśmy w numerze lipcowym, ale za to jego wartość naukowa może się okazać nieporównanie większa. Na zdjęciu widać część bezimiennego krateru położonego na południowej półkuli Marsa, w pobliżu linii maksymalnego zasięgu czapy polarnej. Światło słoneczne pada z lewej strony od dołu. Ściany krateru są wyraźnie wyżłobione, najprawdopodobniej przez strumienie jakiejś cieczy. Granica między ciemnym dnem i jasnymi ścianami jest niemal idealnie pozioma i nieodparcie kojarzy się z linią brzegową jeziora.

Zgodnie z ostrożnie sformułowanym komentarzem naukowców z NASA, jest bardzo prawdopodobne, iż w zamierzchłej marsjańskiej przeszłości krater był zalewany wodą spływającą po jego ścianach (po dawnym jeziorze zachowało się jednak tylko wspomnienie w postaci ciemnych osadów). Oznaczałoby to, że Global Surveyor znalazł pierwszy marsjański zbiornik wody stojącej (uprzednio natrafiano jedynie na ślady wód płynących). Autorzy komentarza podkreślają, że hipotezę tę należy na razie traktować z dużą rezerwą, ponieważ widoczne na zdjęciu formy rzeźby terenu mogą być śladami aktywności wulkanicznej.

O tym, czy naprawdę znaleziono marsjańskie jezioro, przekonamy się w przyszłym roku, kiedy Surveyor osiągnie swą ostateczną orbitę i wykona zdjęcia o zwiększonej rozdzielczości.

(01/98) CHEMIA NA MARSIE