MICHAŁ RÓŻYCZKA
OPÓŹNIENIE W BUDOWIE ISS
Wiedza i Życie nr 8/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/1998

Fot. NASA

30 maja na posiedzeniu przedstawicieli wszystkich państw zaangażowanych w budowę międzynarodowej stacji orbitalnej ISS uzgodniono nowy harmonogram prac konstrukcyjnych. Pierwszy moduł trafi na orbitę z pięciomiesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów, tj. dopiero 20 listopada br. Ponieważ zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami wszystkie moduły mają otrzymać jednoznaczne imiona własne, będzie on w przyszłości określany jako Zaria (Zorza). Start promu kosmicznego z Node 1 (nazywanym teraz Unity) nastąpi 3 grudnia, zaś moduł obsługi (na razie bezimienny) znajdzie się na orbicie w kwietniu 1999 roku. Pierwsza załoga dotrze do stacji dopiero w lecie 1999 roku.

Przyczyną tych zmian są opóźnienia w budowie modułu obsługi, bez którego rozpoczynanie montażu stacji nie ma sensu: Zaria ma zbyt mało paliwa na to, by utrzymywać siebie i Unity na orbicie. Badania naukowe rozpoczną się w 2000 roku, zaś budowa stacji ma zostać ukończona cztery lata później. Jak zapewnia NASA, z zaledwie miesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów.

[patrz: Międzynarodowa stacja kosmiczna "Wiedza i Życie" nr 6/1998]