PAWEŁ WERNICKI
KAWA NA DOBRANOC
Wiedza i Życie nr 9/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/1998

Fot. Kalbar

Kawę bezkofeinową otrzymuje się, poddając ziarna zwykłej kawy działaniu gorącej wody lub skroplonego dwutlenku węgla w stanie nadkrytycznym. Tak ostre środki usuwają jednak częściowo składniki decydujące o aromacie.

Optymalnym rozwiązaniem może być kawa pozbawiona kofeiny dzięki manipulacji genetycznej. Dokonał tego zespół Johna Stilesa z University of Hawaii w Manoa.

Pierwszym krokiem było wykrycie genu odpowiedzialnego za wytwarzanie N7-metylotransferazy, enzymu odpowiedzialnego za kluczowy etap produkcji kofeiny w komórkach kawowca. Następnie, wykorzystując techniki inżynierii genetycznej, uzyskano roślinę, do której komórek wprowadzono fragmenty DNA, blokujące aktywność tego genu.

Dzięki zahamowaniu syntezy kofeiny uzyskane rośliny wytwarzają tylko 3% zwykłej ilości kofeiny. Choć niektóre dzikie gatunki wcale jej nie zawierają, po raz pierwszy udało się uzyskać takie właściwości w przypadku Coffea arabica, stanowiącej 60% światowej produkcji kawy.

Pierwszy łyk bezkofeinowej kawy jej twórca spodziewa się wypić przed końcem tego tysiąclecia. Być może uda się także otrzymać bezkofeinową herbatę - gen jest ten sam.

"New Scientist", 2126/1998