Twoja wyszukiwarka

ANDRZEJ ZALEWSKI
MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNE
Wiedza i Życie nr 10/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 10/1998

Oddziaływanie na ludzką psychikę i percepcję świata z pominięciem świadomości może rzeczywiście kusić, o czym pisze dr Andrzej Augustynek w artykule pt. Reklama podprogowa - fakt czy artefakt? ["WiŻ" nr 7/1998].

Kiedyś stworzyłem film oparty na zasadzie percepcji subliminalnej. Uważam jednak, że w warunkach domowych bardzo trudno jest uzyskać pozytywny wynik [...].

W doskonałej sytuacji są natomiast właściciele komputerowych kart wideo - tutaj możliwości wkomponowania klatek z treścią podprogową są bardzo duże i zależą od oprogramowania, doświadczenia i inwencji [...]. Oddziaływanie takimi technikami na ludzką świadomość, jak pisze autor artykułu, jest krótkotrwałe, ale według mnie w niektórych przypadkach może być bardzo niebezpieczne. Wystarczy przecież, aby w ciągu kilkunastu dni poprzedzających wybory (np. do Sejmu) w reklamie produktu X (który nie ma przecież żadnego wpływu na decyzje wyborców) emitować klatkę podprogową: Głosuj na panią Y.

Chętnie podzieliłbym się moimi uwagami z innymi zainteresowanymi tym zagadnieniem czytelnikami.

Andrzej Zalewski student Akademii Ekonomicznej w Poznaniu e-mail: zal@novcil.ae.poznan.pl


O podobnych zagadnieniach przeczytasz w artykułach:
(07/98) REKLAMA PODPROGOWA-FAKT CZY ARTEFAKT?