MICHAŁ RÓŻYCZKA
NOWA MISJA MARSJAŃSKA
Wiedza i Życie nr 12/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/1998

Fot. NASA/Jet Propulsion Laboratory

W grudniu br. rozpoczyna się kolejna wyprawa amerykańskiej agencji kosmicznej NASA na Marsa. W odstępie około 3 tygodni w kierunku Czerwonej Planety polecą dwie sondy realizujące misję o kryptonimie Mars Surveyor '98. Pierwsza z nich, którą nazwano Mars Climate Orbiter, ma przez jeden marsjański rok (687 dni ziemskich) pełnić rolę orbitalnej stacji meteorologicznej. Będzie jednocześnie przekaźnikiem radiowym dla drugiej sondy, która otrzymała nazwę Mars Polar Lander. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, Climate Orbiter zacznie okrążać Marsa w pierwszych dniach jesieni, zaś Polar Lander osiądzie na Marsie na początku grudnia przyszłego roku. Miejsce lądowania znajduje się w pobliżu południowej czapy polarnej.

Wyposażona w koparkę sonda zbada skład marsjańskiej gleby i wykona dokładne fotografie otoczenia. Podczas lądowania oddzielą się od niej dwa mikropróbniki Deep Space 2, które wbiją się w grunt na głębokość około 1 m. Ich głównym zadaniem będzie sprawdzenie, czy pod warstwą pyłu i popiołów wulkanicznych nie znajdują się pokłady lodu wodnego.

Krążąc na wysokości 400 km nad powierzchnią Marsa, Climate Orbiter wspomoże swego starszego kuzyna, sondę Mars Global Surveyor [Sygnały, "WiŻ" nr 7/1998], w dziele sporządzania szczegółowego atlasu Czerwonej Planety. Fotografowanie Marsa potrwa do stycznia 2002 roku. W następnych latach Climate Orbiter będzie służył już tylko do utrzymywania łączności z innymi sondami przeznaczonymi do badań Czerwonej Planety.

Courtesy of the ST ScI Astronomy Visualization Laboratory, andNASA.

(07/98) Z ŻYCIA SOND PLANETARNYCH