ANDRZEJ GORZYM
W GŁĄB KOSMOSU I... KOMÓRKI
Wiedza i Życie nr 12/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/1998

Szkoła nie musi być nudna. Dostęp do Internetu i programy multimedialne na CD-ROM-ach mogą uatrakcyjnić każdą lekcję, jeśli tylko nauczyciel potrafi i chce je wykorzystać. Już słyszę oburzone głosy, że wiele polskich szkół nie stać na mniej wyrafinowane pomoce naukowe, gdzież więc marzyć o Internecie... Ale prawdą jest, że są też szkoły wyposażone w komputery i nie wykorzystują ich należycie. Nie zawsze z własnej winy. Znam szkołę, i zapewne nie jest to odosobniony przypadek, której dyrektor musi tłumaczyć się przed władzami gminy z każdej rozmowy telefonicznej. Wójt i jego księgowa nawet nie chcą słyszeć o korzystaniu przez młodzież z jakiegoś Internetu. I pewnie nie pozwolą na to, póki sami nie posmakują tego wynalazku końca XX wieku. Niebawem Urząd Gminy ma zostać podłączony do Sieci, więc dyrektor nie traci nadziei, że może jeszcze w tym stuleciu jego uczniowie poznają Internet nie tylko z opisu w gazetach i pokazywania w telewizji.

Póki co, mój znajomy dyrektor nie załamuje rąk, lecz zaopatruje się w programy multimedialne na CD-ROM-ach i w ten sposób stara się uatrakcyjnić nauczanie. Argument, że szkół nie stać na takie płyty, jest coraz trudniejszy do obronienia. Pojawia się ich coraz więcej, na różne tematy i w różnej cenie. Zdarzają się czasem okazje, jak chociażby w tym numerze "Wiedzy i Życia", których grzechem byłoby nie wykorzystać. Oto każda szkoła podstawowa lub średnia może za jedyne 37 zł nabyć nie tylko pełnowartościową Encyklopedię Wszechświata, wartą w sklepach 169 zł, lecz także roczną prenumeratę "Wiedzy i Życia" oraz "Świata Nauki"! A dodatkowo otrzymać bezpłatnie płytę CD-ROM z całym poprzednim rocznikiem "Wiedzy i Życia"! Gdyby ktoś chciał to kupić po normalnej cenie, zapłaciłby 286.60 zł. Szczegóły tej promocji znajdą Państwo na s. 1.

Słów kilka o Encyklopedii Wszechświata. Jest to spolszczona przez Optimusa Pascala encyklopedia znanego w świecie wydawnictwa brytyjskiego Dorling Kindersley. Płyta zawiera ponad 500 ilustracji i zdjęć, 28 sekwencji wideo, 62 animacje i 2 godziny nagrań dźwiękowych. Jest prawdziwą kopalnią bardzo ciekawie podanej wiedzy. Możemy na przykład wejść do planetarium i oglądać niebo z dowolnego punktu na Ziemi - teraz, w przeszłości lub w przyszłości, co więcej, natychmiast uzyskując szczegółowe informacje o wybranych obiektach na niebie. Możemy dokładnie przyjrzeć się z każdej strony, jak zbudowany jest prom kosmiczny lub orbitalna stacja Mir. Możemy wreszcie sami przekonać się, jak trudno wylądować na Księżycu! Nie sposób wymienić wszystkich atrakcji na tej płycie. Powiem krótko: jednakowo zaciekawia, uczy i bawi wszystkich - bez względu na wiek i wykształcenie - użytkowników komputera.

Nasze wydawnictwo Prószyński i S-ka też wzięło się za programy edukacyjne na CD-ROM-ach. Właśnie ukazała się pierwsza taka płyta pt. Biologia komórki. Chwalenie produktu macierzystego wydawnictwa może budzić uzasadnione podejrzenie o stronniczość. Dlatego pozwolę sobie przytoczyć cudze opinie. Prof. dr hab. Ewa Bartnik z Zakładu Genetyki Uniwersytetu Warszawskiego w swojej recenzji napisała, że Biologia komórki jest ciekawym i nowoczesnym programem komputerowym, bardzo przydatnym do nauczania biologii w wyższych klasach liceum. Może być świetnie wykorzystany przez nauczyciela na lekcjach, jak też przez uczniów, którzy chcą sami się uczyć. Z kolei dr Włodzimierz Wójcik, recenzent kwalifikujący środki dydaktyczne z biologii i ochrony środowiska dla MEN, jest zdania, że program może być wykorzystany jako uczniowski - do samodzielnej nauki zagadnień cytologicznych, ale także jako nauczycielski - demonstracyjny, zarówno przy użyciu dużego ekranu do prezentacji animacji czy modeli cząsteczek, jak też do wykorzystania na drukarce foliogramów modeli cząsteczek, prezentowanych później za pomocą grafoskopu na lekcji w klasie.

Multimedialna Biologia komórki zawiera 170 interaktywnych plansz oraz 23 animacje procesów komórkowych trwające 24 minuty. Ma też bardzo ciekawy program RasMol umożliwiający oglądanie przestrzennych modeli cząsteczek chemicznych stanowiących budulec komórki. O płytę można pytać w niektórych księgarniach i punktach sprzedaży prasy - cena 49.99 zł. Czy warto tyle wydać? Czy nie prościej, nie bacząc na wyrzuty sumienia, skopiować płytę od kolegi? Zapewne wielu to zrobi. Ale warto pamiętać, że już wkrótce na naszym serwerze internetowym powstanie strona WWW poświęcona zagadnieniom poruszanym w tym podręczniku. Będzie ona dostępna tylko dla legalnych nabywców płyty. Myślimy również o zorganizowaniu grupy dyskusyjnej. Myślimy też o kolejnych takich płytach i o przywilejach, także cenowych, dla tych wszystkich, którzy Biologię komórki kupili legalnie i zarejestrowali ten fakt w naszym wydawnictwie.

Coraz większym problemem staje się dziś odróżnienie dobrych programów edukacyjnych od zwykłego chłamu. Pierwszą wskazówką w razie takich wątpliwości powinien być certyfikat Ministerstwa Edukacji Narodowej kwalifikujący dany tytuł jako pomoc dydaktyczną w nauczaniu. Obie oferowane przez nas płyty taki certyfikat mają.

Encyklopedia Wszechświata, Optimus Pascal Media SA na licencji Dorling Kindersley.