Twoja wyszukiwarka

MAREK PENSZKO
PUZELAND
Wiedza i Życie nr 12/1998
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/1998

Na przełomie roku w "Puzelandzie" tradycyjnie już pojawiają się zadania z łamigłówkowych mistrzostw świata. Gospodarzami 7. Mistrzostw byli Turcy; pod koniec września w Stambule zjawiło się 56 zawodników z 15 krajów. Zadania na imprezę przygotowali jednak wyjątkowo nie organizatorzy, lecz japońscy "układacze" i były one znakomite - w większości logiczno-kombinacyjne, pomysłowe, różnorodne i bardzo starannie opracowane. Były także, w porównaniu z poprzednimi mistrzostwami, nieco trudniejsze, zatem nic dziwnego, że ze względu na ograniczony czas (12 godzin) tylko kilku najlepszych poradziło sobie z ponad połową z blisko setki zadań. Indywidualnie już po raz trzeci zwyciężył Amerykanin Wei-Hwa Huang, drugi był Japończyk Akira Nakai, a trzeci Michael Ley z Niemiec. Łamigłówkarze z USA byli także zdecydowanie najlepsi drużynowo, przed Japonią i Węgrami. Słabiej niż zwykle spisali się Czesi - drużyna była piąta, a dwukrotny mistrz świata Robert Babilon siódmy. Polacy wypadli tak, jak przed rokiem, czyli nieszczególnie - drużyna zajęła dziesiąte miejsce, zaś Krzysztof Ligienza, nasz as atutowy, był szesnasty.

Przez dwa kolejne odcinki "Puzeland" będzie wizytówką mistrzostw. Za miesiąc w zestawie łamigłówek znajdzie się także pochodzące z tej imprezy zadanie dla wytrwałych; tym razem nagroda za to zadanie przechodzi do ogólnej puli nagród.

Rozwiązania można nadsyłać do końca grudnia br. pod adresem: Redakcja "Wiedzy i Życia", ul. Garażowa 7, 02-651 Warszawa. Na kopercie prosimy dopisać: PUZELAND 12/98 oraz podać liczbę rozwiązanych łamigłówek. Wśród osób, które nadeślą rozwiązania największej liczby zadań, rozlosujemy nagrodę pieniężną w wysokości 100 zł oraz płyty kompaktowe.

CYFROGRAF

Do czternastu kółek połączonych odcinkami należy wpisać liczby od 0 do 13. W każdym kółku powinna znaleźć się inna liczba - taka mianowicie, aby kółko z daną liczbą (wszystkie podane są w słupku obok rysunku, z lewej strony znaku równości) połączone było bezpośrednio z kółkami zawierającymi liczby, których suma jest ściśle określona (z prawej strony znaku równości). Na przykład: 1=20 oznacza, że suma liczb we wszystkich kółkach połączonych odcinkiem z kółkiem z jedynką musi równać się 20.

KWADRATOWY MASTERMIND

W polach kwadratu 4x4 rozmieszczono 16 różnych liter - od A do P. Zadanie polega na rozszyfrowaniu tego rozmieszczenia na podstawie oceny zgodności trzech podanych układów liter z układem poszukiwanym. Gwiazdki oznaczają zgodność rozmieszczenia liter w poszczególnych rzędach i kolumnach: biała gwiazdka oznacza właściwą literę, ale w złym polu; czarna gwiazdka to pełna zgodność, czyli taka sama litera na dobrym miejscu.

NIERÓWNOWAGI

Liczby od 1 do 10, oznaczające ciężary (wyrażone np. w kilogramach), należy rozmieścić w owalnych polach zawieszonych na końcach belek. Ich pochylenie wskazuje na różnice ciężarów na końcach każdej belki. Każda z tych ośmiu różnic nie może być większa niż 3. Masy belek i "nici" pomijamy.

RÓWNY PODZIAŁ

Kwadrat na rysunku należy podzielić wzdłuż oznaczonych linii na 16 części o takim samym kształcie i wielkości. W każdej części powinna znaleźć się jedna buzia.

SKAKANKA

Zaczynając od pola z cyfrą 1 i skacząc w kolejnych ruchach z pola na pole, należy obejść wszystkie pola - goszcząc na każdym tylko raz - i zakończyć skoki na liczbie 36. Każda strzałka wskazuje kierunek skoku. W rozwiązaniu obok strzałek powinny znaleźć się liczby oznaczające kolejne pola, z których wykonywane są skoki; część tych liczb jest już podana. Gwoli jasności obok znajduje się miniprzykład z rozwiązaniem.

BITWA MORSKA

Diagram jest stupolowym akwenem, na którym rozmieszczona została - i natychmiast utajniona - flota złożona z piętnastu okrętów. Tworzą ją: dwa pancerniki zajmujące po cztery kratki, dwa krążowniki zajmujące po trzy kratki, trzy niszczyciele - każdy mieści się na dwóch kratkach - oraz osiem jednokratkowych kółeczek, czyli łodzi podwodnych. Okręty umieszczone są w rzędach i kolumnach; żadne dwa nie zajmują pól graniczących ze sobą (nawet stykających się rogami). Na diagramie ujawniono 16 "wodnych" pól, na których na pewno nie ma okrętów. Cyfry przy brzegu oznaczają, ile pól w danym rzędzie lub kolumnie zajętych jest przez okręty. Łamigłówka polega na ustaleniu rozmieszczenia na akwenie całej floty.

ROZWIĄZANIA ZADAŃ Z NR. 8/98

Bitwa morska. Pola A i C były "wodne", na polu B znajdowała się czarna łódź podwodna.

Obrazek logiczny. Dwa ptaki na gałęzi.

Szlak miodowy. Na szlaku były 64 załamania.

Supersaper. Zadanie nie miało, niestety, jednoznacznego rozwiązania. Liczba min w oznaczonej, centralnej części diagramu mogła wahać się między 20 a 24. Wystarczyło, oczywiście, podanie jednej z tych możliwości.

Wśród osób, które nadesłały poprawne rozwiązania wszystkich łamigłówek, rozlosowane zostały nagrody: 100 złotych otrzymuje Grażyna Wołejszo z Wrocławia; płyty kompaktowe otrzymują: Michał Czerna z Bolesławca, Karol Grzywacz z Poświętnego oraz Dariusz Wlaź z Tomaszowa Lubelskiego. Gratulujemy! Nagrody prześlemy pocztą.