KRZYSZTOF SZYMBORSKI
KTÓRA NAJPIĘKNIEJSZA?
Wiedza i Życie nr 2/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/1999

Naukowy spór na temat uniwersalnych, ewolucyjnie wykształconych i genetycznie zakodowanych kanonów kobiecej urody trwa. Popularny wśród socjobiologów argument, że mężczyźni zdradzają, niezależnie od swej kulturowej afiliacji, wrodzony pociąg do kobiet z głębokim wcięciem w talii, głoszony m.in.przez badacza z Teksasu nazwiskiem Devendra Singh, został ostatnio poddany krytyceprzez Douglasa Yu i Glenna Sheparda, parę naukowców z Londynu i Kalifornii. Doktor Yu zadał sobie trud odszukania w parku narodowym w południowo-wschodnim Chile plemienia Matsigenka, którego członkowie nigdy nie oglądali amerykańskiej (a tym bardziej europejskiej) telewizji. Jak wynika z ogłoszonego w "Nature"doniesienia, panowie z plemienia Matsigenka zdecydowanie wolą panie słuszniejszej tuszy, w szczególności obdarzone talią nie przypominającą smukłego zachodniego wzorca. Spór o to, czy kryteria kobiecego piękna są kulturowe czy genetycznie zdeterminowane, jest daleki od rozstrzygnięcia. Co gorsza, zauważa Yu, niedługo rozwój telewizji satelitarnej, propagującej na cały świat kształty Pameli Anderson jako obowiązujący model urody, może całkowicie uniemożliwić definitywne rozstrzygnięcie tej kwestii.