MICHAŁ RÓŻYCZKA
NEAR NIE ZBLIŻYŁ SIĘ
Wiedza i Życie nr 3/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/1999

Sonda NEAR (Near Earth Asteroid Rendezvous) miała 10 stycznia wejść na orbitę wokół planetoidy Eros [patrz: Sygnały, NEAR, "WiŻ" nr 1/1999]. W grudniu ub.r. doganiała Erosa z prędkością około 3100 km/godz. 20 grudnia rozpoczęła pierwszą fazę hamowania. Niestety, już w pierwszej sekundzie pracy silników czujniki pokładowe wykryły jakiś poważny - ich zdaniem -problem i komputer sondy przerwał manewr. Odbyło się to tak gwałtownie, że NEAR stracił orientację i zaczął koziołkować. Komputer zareagował dalszym ograniczeniem aktywności sondy i wyłączył system komunikacyjny. Łączność z sondą udało się nawiązać dopiero po 36 godzinach, gdy na drugą próbę hamowania było już za późno. Spotkanie z Erosem trzeba było odłożyć do lutego następnego roku.

Źródło: S. Murchie, APL/JHU/NASA

Naukowcy z centrum kontroli misji w Laboratorium Fizyki Stosowanej UniwersytetuJohnsa Hopkinsa nie dali jednak za wygraną. Do największego zbliżenia sondydo Erosa miało dojść za półtorej doby. Czas ten postanowiono zużyć na przeprogramowanie pokładowego komputera w taki sposób, by mógł pokierować wykonywaniem niezaplanowanych na tę fazę lotu zdjęć planetoidy. W 1997 roku NEAR fotografował już w podobnych warunkach planetoidę Mathilde. Pisanie odpowiedniego programu zajęło wtedy prawie pół roku. Ponieważ gotowy program należało choćby pobieżnie przetestować, tym razem programiści z kontroli misji mieli na jego pisanie zaledwie kilkanaście godzin.

W południe 23 grudnia program znalazł się w pamięci komputera pokładowego.Po dalszych testach, o 16:00 naszego czasu, wysłano polecenie jego wykonania. Znajdujący się w odległości prawie 400 mln km od Ziemi NEAR odebrał jąpo 22 minutach, zaledwie na osiem minut przed momentem największego zbliżenia. I choć trudno w to uwierzyć, tym razem wszystkie manewry zostały wykonane bezbłędnie. Dowód rzeczowy, w postaci serii zdjęć Erosa, widać poniżej.

(01/99)NEAR