MICHAŁ RÓŻYCZKA
SWAS: PIERWSZE OBSERWACJE I PIERWSZE NIESPODZIANKI
Wiedza i Życie nr 4/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 4/1999

W końcu ub.r. rozpoczął pracę nowy teleskop orbitalny o nazwie SWAS (Submillimeter Wave Astronomy Satellite). Jego zadaniem jest obserwacja gęstych obłoków międzygwiazdowych, w których rodzą się gwiazdy [patrz: SWAS, "WiŻ" nr 3/1999]. Pierwsze tygodnie pracy teleskopu zaowocowały dwoma ciekawymi odkryciami. Okazało się, że gwiazdowe kolebki są dużo bardziej wilgotne niż oczekiwano (zawierają nadspodziewanie duże ilości wody). SWAS nie znalazł w nich za to swobodnego tlenu. Część brakującego tlenu jest zapewne związana w "nadmiarowej" wodzie. Co dzieje się z resztą - na razie nie wiadomo.

Według niektórych specjalistów, zawartość tlenu w obłokach jest dobrym miernikiem ich wieku. Jeśli mają rację, obłoki gwiazdotwórcze są młodsze niż przypuszczano i trzeba będzie zrewidować teorię opisującą ich powstawanie, co z kolei odbije się na naszych wyobrażeniach o ewolucji całej Galaktyki. Na jednoznaczne wypowiedzi w sprawie "problemu tlenu" jest jeszcze za wcześnie. "Nadmiar" wody nie budzi natomiast kontrowersji, choć z wyjaśnieniem jego obfitości będą pewne kłopoty. Jednym słowem, misja SWAS zapowiada się niezwykle obiecująco.

(03/99) SWAS