Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
AIRBUS A3XX - SAMOLOT FLAGOWY XXI WIEKU
Wiedza i Życie nr 5/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 5/1999

Analitycy największych producentów lotniczych szacują, że w najbliższym 20-leciu nastąpi dalszy dynamiczny rozwój transportu powietrznego. Przewoźnicy będą zwiększać częstotliwości lotów, nastąpią inauguracje nowych połączeń oraz nowych rodzajów usług lotniczych (np. na pokładach samolotów powstaną centra biznesu, sypialnie lub sklepy). Światowa flota samolotów komunikacyjnych podwoi się i będzie liczyła na koniec tego okresu około 23 tys. statków powietrznych z 3.8 mln miejsc pasażerskich. Powyższe prognozy przewidują, że popyt na nowe samoloty pasażerskie osiągnie poziom 13 600 maszyn o wartości około 1.2 biliona dolarów, w tym ponad 1300 szerokokadłubowych o dużym zasięgu i pojemności 500--600 miejsc.

Fot. Airbus Industrie

Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu na samoloty o pojemności 500--600 miejsc, europejski koncern lotniczy Airbus Industrie podjął prace nad opracowaniem nowego typu megatransportowca - A3XX. Nad jego projektem pracuje obecnieokoło 1000 inżynierów, zajmują się też tym przedstawiciele linii lotniczych (zainteresowanych jego pozyskaniem) i grupy pilotów.

A3XX Airbus Industrie, który wejdzie do eksploatacji w 2005 roku, stanie się samolotem nowego tysiąclecia. Będzie największym samolotem pasażerskimna świecie, charakteryzującym się bardzo dalekim zasięgiem, i wyznaczynowe standardy transportu lotniczego na trasach międzykontynentalnych.Wersja podstawowa A3XX osiągnie masę startową maksymalną 540 ton oraz przewiezie 555 pasażerów na odległość 14 100 km. Ponadto rozważa się budowę wersji rozwojowych, w tym A3XX-100R o zasięgu przedłużonym do 16 200 km, A3XX-200 dla 660 pasażerów oraz mniejszego A3XX-50 dla 480 pasażerów. Samolot A3XX będzie europejskim odpowiednikiem i konkurentem amerykańskiego Boeinga 747 (Jumbo Jeta), ale o większych możliwościach transportowych (Boeing747-400 Jumbo Jet - masa startowa około 400 ton i 410 pasażerów, Airbus A3XX-100 - masa startowa 540 ton i 550 pasażerów).

Prace nad samolotem A3XX rozpoczęły się w kwietniu 1996 roku. Obecnie prace konstrukcyjne i badania modelu w tunelu aerodynamicznym są już bardzo zaawansowane, ponadto opracowywany jest projekt budżetu dalszego ich finansowania. Zespoły inżynierskie intensywnie pracują nad rozwiązaniami konstrukcyjnymi i nowymi materiałami do jego budowy, w tym lekkimi stopami litowo-aluminiowymi, laminatami metalowymi i tworzywami wzmacnianymi włóknami węglowymi. W zespołach tych, zgodnie z podziałem ról w konsorcjum Airbusa, pracują specjaliści z firm: Aerospatiale z Francji (przednia część kadłuba), British Aerospacez Wielkiej Brytanii (skrzydła i podwozie), Daimler Chrysler Aerospace Airbusz Niemiec (tylna część kadłuba), CASA z Hiszpanii (usterzenie poziome) przy współudziale innych światowych firm lotniczych, w tym produkujących zespoły napędowe.

Po zakończeniu prac konstrukcyjnych i badań tunelowych modelu samolotuw br. podjęte zostaną ostateczne decyzje dotyczące budowy prototypu, anastępnie - po pozytywnym zakończeniu prób w locie około 2004 roku zostanie uruchomiona produkcja seryjna.

A3XX będzie pierwszym w historii samolotem pasażerskim zabierającym podróżnych na dwóch pokładach o pełnej długości: górnym i środkowym (w układzie dwóch korytarzy, 8-11 foteli w rzędzie) oraz mającym trzeci dolny pokład do przewozu ładunku. Ponadto w samolocie przewiduje się wydzielenie palarni, pomieszczeń do zabaw dla dzieci lub zainstalowanie modułowych sypialni. Rozmiary samolotu będą imponujące: rozpiętość skrzydeł - 80 metrów,a długość calkowita - 79 metrów, eliptyczny przekrój kadłuba będzie miał wymiary 8.537 metrów.

Szacuje się, że cena A3XX będzie wynosiła około 200 mln dolarów, a koszt jego opracowania zamknie się kwotą 8-10 mld dolarów. W chwili wprowadzeniado eksploatacji będzie samolotem najbardziej zaawansowanym technologicznie,ekonomicznym (koszt "pasażerokilometra" będzie o 20% niższy niż obecnie), komfortowym, a przy tym spełniającym najsurowsze wymagania ochrony środowiska.