JERZY KOWALSKI-GLIKMAN
WYSZORUJ ZĘBY P1025
Wiedza i Życie nr 5/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 5/1999

Zęby atakowane są przez bakterie od chwili, gdy pierwsze wychylą się z dziąseł kilkunastomiesięcznego bobasa, aż do utraty ostatniego trzonowca. Głównym napastnikiem jest Streptococcus mutans, który łączy się z kamieniem nazębnym, wykorzystując specjalne białka adhezyjne. Wygląda jednak na to, że już wkrótce będziemy mogli temu skutecznie przeciwdziałać, a to dzięki białku oznaczonemu symbolem p1025.

Próbę nowego preparatu przeprowadzono w St. Thomas Hospital w Londynie. Wzięli w niej udział ochotnicy, których podzielono na dwie grupy - jedna stosowała przez trzy tygodnie nowy preparat, druga zaś w tym samym czasie zwykłe środki higieny. Potem przez cztery miesiące codziennie badano i jednych, i drugich. Już w 21. dniu eksperymentu wykryto Streptococcus mutans u wszystkich osób czyszczących zęby konwencjonalnymi środkami. W grupie używającej p1025 ta groźna bakteria pojawiała się tylko u jednej osoby, i to dopiero po 120 dniach. Pozostali ochotnicy do końca eksperymentu byli od niej wolni.

Czyżby pojawiała się szansa na zepchnięcie próchnicy do historii medycyny?

"The Lancet", 9147/1999