BOGDAN MIŚ
GDZIE SPOCZYWA KAZIMIERZ PUŁASKI?
Wiedza i Życie nr 7/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 7/1999

Negatywny wynik pierwszego testu genetycznego nie pozwolił na potwierdzenie przypuszczeń, że szczątki ludzkie, odkryte w swoim czasie w Savannah w USA, należą do generała Kazimierza Pułaskiego. Inicjator tych badań, amerykański historyk polskiego pochodzenia Edward Pinkowski, powiadomił jednak Muzeum im. Pułaskiego w Warce o swojej decyzji kontynuowania badań.

Działo w Forcie Pułaskiego w Savannah

Źródło: Internet

Szczątki wykorzystane do badań pobrano jesienią zeszłego roku od zmarłej przeszło sto lat temu Teresy Witkowskiej, krewnej generała. Przeprowadzono dotychczas test zgodności kodu genetycznego (DNA) jednej z trzech pobranych wówczas próbek i porównano go z DNA domniemanych kości generała znalezionych w Savannah. Badanie dało negatywny wynik.

Amerykańscy uczeni przypuszczają, że pierwsza przebadana próbka mogła mieć zniekształcony kod DNA. Dlatego zdecydowali o zbadaniu dwóch pozostałych. Zajmie się tym federalny instytut naukowy, posiadający najnowocześniejszą aparaturę do badań genetycznych. Edward Pinkowski liczy nadal na pozytywne rezultaty testów, jest bowiem przekonany o słuszności swej tezy, iż w Savannah znaleziono rzeczywiście kości gen. Pułaskiego. Pinkowski, który od 50 lat wytrwale stara się ustalić miejsce pochówku gen. Pułaskiego, uważa porównawcze badania genetyczne za najlepszy sposób rozwiązania tej historycznej zagadki.

Do niedawna przyjmowano, że prochy generała, śmiertelnie rannego w 1779 roku w bitwie pod Savannah, spoczywają na dnie morza. Kilka lat temu Pinkowski odkrył w krypcie pod pomnikiem poległych w Savannah metalową skrzynię z napisem: Brigadier general Cassimir Pulaski. Od tego czasu prowadzi badania, na które wydał już ponad 30 tys. dolarów. Władze Savannah oraz Polonia amerykańska chcą doprowadzić do uroczystego pogrzebu Pułaskiego w październiku tego roku, w kolejną rocznicę jego śmierci. Dlatego tak bardzo zależy im na ustaleniu do tego czasu miejsca pochówku wspólnego bohatera narodowego Polski i Stanów Zjednoczonych.