Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
"MANAGER" JUŻ LATA
Wiedza i Życie nr 8/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/1999

W kwietniu br. dokonano oficjalnego oblotu prototypu czteroosobowej awionetki I-23 "Manager". Samolot został zaprojektowany w Instytucie Lotnictwa na Okęciu, natomiast prototyp wykonano w PZL Świdnik. Jest on pierwszym polskim samolotem zbudowanym z kompozytów wytwarzanych na bazie żywic epoksydowych wzmacnianych włóknem węglowym i szklanym. Prototyp napędzany jest amerykańskim czterocylindrowym gaźnikowym silnikiem Lycoming o mocy 180 KM. Prace projektowe rozpoczęły się we wrześniu 1993 roku, budowę prototypu zakończono w maju 1997 roku, a próby naziemne w lutym 1999 roku. W finansowaniu prac badawczo-rozwojowych partycypował Komitet Badań Naukowych.

Fot. PZL

Samolot I-23 przeznaczony jest głównie do wykonywania lotów dyspozycyjnych i turystycznych na dalekie odległości oraz szkolenia i treningu pilotów, łącznie z wykonywaniem podstawowych figur akrobacji. Jest on samolotem bardzo ekonomicznym w eksploatacji. Jego główne atuty to: daleki zasięg - 1430 km, niskie zużycie paliwa - 35 l/godz. oraz szybkość przelotowa - 285 km/godz. Niskie zużycie paliwa osiągnięto dzięki wnikliwym badaniom aerodynamicznym i możliwościom, jakie daje technologia kompozytowa. Samolot może startować i lądować na pasach betonowych lub utwardzonych powierzchniach trawiastych o długości około 300 m.

PZL I-23 "Manager" wyposażony jest w przyrządy radiowo-nawigacyjne firmy BendixKing, które umożliwiają loty w zwykłych i trudnych warunkach atmosferycznych. Ma obszerną, oszkloną kabinę oraz podnoszone do góry drzwi wejściowe, ułatwiające dostęp do niej zarówno pilotowi, jak pasażerom.

Masa pustego samolotu wynosi 690 kg, maksymalna masa startowa 1150 kg, długość 7.1 m i rozpiętość skrzydeł 8.9 m. Prędkość maksymalna wynosi 300 km/godz., a wznoszenia 4.5m/s.

Planuje się, że samolot w 2000 roku uzyska certyfikat według przepisów europejskich JAR, a następnie uruchomiona zostanie w PZL Świdnik jego produkcja seryjna, również z przeznaczeniem na rynki zagraniczne. Potencjalnymi odbiorcami nowych samolotów mogą być użytkownicy prywatni, urzędy centralne, aerokluby i szkoły lotnicze oraz służby graniczne i policja. Szacuje się, samolot będzie kosztował około 200 tys. dolarów.

W dalszej perspektywie przewiduje się budowę dwóch wersji rozwojowych samolotu: dyspozycyjnej I-23D oraz szkolno-turystycznej I-23S. Oparte one będą na tej samej podstawowej konstrukcji, ale różnić się będą silnikami (gaźnikowy oraz wtryskowy o mocy 160-200KM) oraz wyposażeniem awionicznym.