ANDRZEJ PIEŃKOWSKI
WĄTROBA JAK NOWA
Wiedza i Życie nr 8/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/1999

Szpik kostny być może zapewni regenerację... wątroby. Ten zaskakujący wniosek płynie z badań zespołu B.E. Petersena z University of Pittsburgh, na razie przeprowadzonych na szczurach.

O tym, że szpik kostny jest źródłem komórek macierzystych krwi, doskonale wiadomo od dawna. Okazuje się jednak, że znaleźć w nim można również tzw. komórki owalne wątroby, które potrafią przekształcić się zarówno w hepatocyty, jak i inne komórki niezbędne do normalnej pracy tego narządu.

Jest to dlatego ważne odkrycie, że w razie nieodwracalnego uszkodzenia wątroby jedynym ratunkiem dla chorego jest jej przeszczep. Niestety, pomijając już nawet trudności ze zdobyciem właściwego narządu do transplantacji, wynik operacji stosunkowo często bywa niepomyślny. A ponieważ, jak dotychczas, nie skonstruowano sztucznej wątroby, która mogłaby, choćby czasowo, przejąć funkcje własnej, niewydolnej, w tej sytuacji szanse chorego spadają do zera. Gdyby więc udało się wykorzystać komórki owalne ze szpiku do regeneracji zniszczonego narządu, byłaby to wielka sprawa.

Na obecnym etapie badań przedstawiony tu scenariusz nie ma szans na realizację. Ponieważ jednak próby wykorzystania komórek macierzystych do regeneracji różnych tkanek, a nawet całych narządów trwają w wielu laboratoriach naukowych, więc może za jakiś czas uda się wyhodować zastępczą wątrobę.

"Nature", 6732/1999