Twoja wyszukiwarka

EDWIN BENDYK
SYTY GŁODNEGO...
Wiedza i Życie nr 9/1999
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 9/1999

Mądrość przysłowia Syty głodnego nie zrozumie zrozumiało kierownictwo koncernu samochodowego Ford. Otóż z badań wynika, że wiele samochodów kupują ludzie w podeszłym wieku. Zwłaszcza bogatsi emeryci mają całkiem młodzieńcze fantazje i lubią np. jeździć modelami sportowymi. Pojawia się jednak problem: samochody te są projektowane zazwyczaj przez ludzi młodych, którzy nie rozumieją, że starsi automobiliści są mniej sprawni. W efekcie "młodzieżowe" samochody mają zbyt małe drzwi, źle profilowane fotele, źle projektowane deski rozdzielcze.

Kierownictwo Forda znalazło na to sposób. Projektantom nakazano noszenie specjalnych ubrań, tzw. age suit, kombinezon nakładający na ciało człowieka podobne ograniczenia jak te, których doznaje człowiek starszy. Specjalne pierścienie ograniczają ruchy stawów, od kolan po szyję o około 25%. Specjalne gogle symulują częste u starszych ludzi pogorszenie wzroku.

Efekty zastosowania opisanego stroju można zobaczyć w najnowszym modelu Forda - Focusie.

MIT's Technology Review - czerwiec 1999