MICHAŁ MIŚ
SYGNAŁY - OBLICZENIOWY GIGANT
Wiedza i Życie nr 2/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2000

Wkrótce powstanie komputer-monstrum, 2 mln razy szybszy od naszych pecetów.

Firma IBM zainwestuje 100 mln dolarów w pracę nad najszybszym komputerem świata Blue Gene. W ciągu 5 lat chce stworzyć monstrum, które byłoby 500 razy szybsze od największych produkowanych do tej pory maszyn oraz ponad 2 mln razy szybsze od domowych komputerów.

Blue Gene, czyli Błękitny Gen, zostanie wykorzystany w badaniach nad poznaniem genomu człowieka, a szczególnie trójwymiarowej struktury białek. Superkomputer zajmie powierzchnię 200 m2, na której znajdzie się milion procesorów o łącznej mocy jednego kwadryliona (czyli 1015) operacji na sekundę.

Innym rozwiązaniem, które zostanie zastosowane w Blue Gene, będzie tzw. architektura SMASH (ang. Simple, Many and Self-Healing). To nowatorskie rozwiązanie znacznie ograniczy liczbę instrukcji wykonywanych przez każdy procesor, co pozwoli na szybszą pracę i zmniejszenie zapotrzebowania na moc (tradycyjne podejście zakłada konstruowanie coraz bardziej złożonych list rozkazów w celu zwiększenia wydajności). Sprawi rownież, że komputer będzie zdolny do automatycznego usuwania awarii pojedynczych procesorów i wątków obliczeniowych.