BARBARA PRATZER
SYGNAŁY - GŁODZENIE RAKA - INACZEJ
Wiedza i Życie nr 2/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2000

Wygląda na to, że uczeni znaleźli nowy obiecujący sposób walki z rakiem.

Już kilka razy pisaliśmy o poszukiwaniu substancji zdolnych zablokować rozwój nowych naczyń krwionośnych, czyli angiogenezę [patrz: Zagłodzić raka, "WiŻ" nr 6/1998, Głodzenie raka - ciąg dalszy, "WiŻ" nr 9/1999] -->. Ich owocem może być opracowanie skutecznego leku przeciwnowotworowego. Powstrzymując rozwój naczyń w guzie, odcina się bowiem dopływ substancji odżywczych i skazuje tym samym komórki nowotworowe na zagładę.

Oto przekrój naczynia krwionośnego. Powstawanie nowych naczyń, także w guzie nowotworowym, rozpoczyna się od pobudzenia podziałów komórek śródbłonka

Ostatnio całkiem nieoczekiwanie okazało się, że dwa spośród czterech białek z rodziny Id - białka Id1 i Id3 - znanej mniej więcej od 10 lat, a pełniącej bardzo ważne funkcje w regulacji cyklu komórkowego od muszek poczynając, a na ludziach kończąc, są też zaangażowane w proces angiogenezy w guzie. Zmniejszając ilość tych białek, powstrzymuje się w nim rozwój naczyń, mimo że guz wytwarza przecież substancje wspomagające angiogenezę.

Doświadczenia przeprowadzono na tzw. znokautowanych myszach, czyli pozbawionych genów kodujących te białka. U takich zwierząt generalnie nie chciały się rozwijać nowotwory, choć były też wyjątki, na przykład pewien rodzaj raka płuca, który jednak rósł dużo wolniej niż zwykle. Zatem blokowanie Id to dobry pomysł na terapię przeciwnowotworową. Tym lepszy, że w normalnym, zdrowym układzie naczyniowym dorosłego osobnika białka z rodziny Id w zasadzie nie są wytwarzane. Skutki uboczne takiego leczenia prawdopodobnie byłyby minimalne.

"Nature", 6753/1999