MICHAŁ RÓŻYCZKA
SYGNAŁY - REKORDOWA KATASTROFA
Wiedza i Życie nr 2/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2000

Geolodzy z RPA zidentyfikowali największy i najstarszy z kraterów wybitych w skorupie ziemskiej przez drobne obiekty kosmiczne.

Około 2 mld lat temu obiekt o średnicy prawie 10 km (planetoida lub jądro komety) wtargnął z prędkością około 100 tys. km/godz. w atmosferę Ziemi i wbił się w skorupę naszej planety. Powstał przy tym krater o średnicy 250-300 km, a atmosfera została zanieczyszczona olbrzymią ilością pyłu, który długo blokował światło słoneczne. Do takich wniosków doszli geolodzy z Uniwersytetu Witwatersrand po zbadaniu leżącej w północno-wschodnich rejonach RPA kaldery Vredefort. O zderzeniowym pochodzeniu tej struktury przesądziły charakterystyczne dla kraterów meteorytowych deformacje znalezione w wydobytych minerałach.

Ślad po kosmicznym zderzeniu we Vredefort jest zachowany znacznie lepiej niż podobna, lecz znacznie młodsza i nieco mniejsza struktura Chicxulub na północy Jukatanu. Jak wiadomo, ten ostatni krater wiąże się z kosmiczną katastrofą odpowiedzialną za wymarcie dinozaurów. Obecnie jest całkowicie pokryty skałami osadowymi, toteż można go wykryć jedynie za pomocą pomiarów grawimetrycznych (przemieszczone wskutek zderzenia masy skalne po dziś dzień nieznacznie zaburzają ziemskie pole grawitacyjne).