MICHAŁ RÓŻYCZKA
SYGNAŁY - CHIŃCZYCY NA ORBITĘ?
Wiedza i Życie nr 2/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2000

Prawdopodobnie już za trzy lata Chińczycy wyślą pierwszą załogę w kosmos.

19 listopada ub.r. o godz. 23:30 naszego czasu Chiny wystrzeliły w kosmos statek Shenzhou, który według wszelkiego prawdopodobieństwa w najbliższych latach wyniesie na orbitę chińskich kosmonautów. Dokonano tego za pomocą rakiety CZ-2F, będącej udoskonaloną wersją rakiet typu Długi Marsz. Rakieta wystartowała z poligonu Jiuquan na pustyni Gobi, a po zakończonym locie kapsuła powrotna statku opadła na spadochronie na lądowisko znajdujące się na terenie Mongolii Wewnętrznej. Kapsuła powrotna jest kopią statku Sojuz-TM. Pozostałe dwa moduły Shenzhou (napędowy i orbitalny) to oryginalne konstrukcje chińskie (choć wykorzystano w nich wiele systemów wzorowanych na rosyjskich). Orbiter statku ma kształt cylindryczny i swym wyglądem przypomina moduł Unity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Cały statek ma masę 8.4 t i jak się przypuszcza może pomieścić do czterech kosmonautów.

Podczas swego pierwszego lotu Shenzhou dokonał 14 okrążeń Ziemi. Start, lot i lądowanie przebiegły bez żadnych istotnych trudności. Plan chińskich lotów kosmicznych jest utrzymywany w tajemnicy, ale obserwując ich dotychczasowy rozwój, można się spodziewać następnych prób bezzałogowych w 2001 roku, zaś pierwszego lotu załogowego - najpóźniej w 2003 roku.