JS
SYGNAŁY - MIĘTA - NATURALNY INSEKTYCYD
Wiedza i Życie nr 3/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/2000

Olejek z mięty pieprzowej może być skuteczną bronią przeciw komarom roznoszącym groźne choroby zakaźne.

Indyjscy uczeni donieśli, że olejek miętowy nie tylko odstrasza dorosłe owady, ale także zabija larwy. Działanie wyizolowanego z miejscowej odmiany mięty oleju przetestowano na kilku gatunkach komarów. Olejek rozprowadzony na powierzchni wody zabija, w zależności od gatunku, wszystkie albo większość rozwijających się w niej larw. Stężenie oprysku wynosiło 3 ml/m2. Zwiększając je, można zabić wszystkie larwy.

Działanie mięty wypróbowano także na ludziach. Grupa ochotników zanurzona w olejku spędziła kilka nocy na dworze. Skuteczność ochrony przeciw różnym gatunkom komarów nieznacznie różniła się, ale średnio wynosiła 85%. Olejek miętowy szczególnie skutecznie zwalcza gatunek Anopheles culicifacies, odpowiedzialny za około trzech czwartych przypadków malarii w północnych Indiach.

Podobne doświadczenia przeprowadzono z inną roślinę z tej samej rodziny. Wyizolowana z niej substancja odstrasza karaluchy. Christopher Curtis z londyńskiej Szkoły Higieny i Chorób Tropikalnych nie neguje skuteczności działania olejków eterycznych przeciw owadom. Zaznacza jednak, że niewielkie są możliwości ich wykorzystania do produkcji środków owadobójczych na skalę przemysłową.

"New Scientist", 2213/1999