GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - ALKOHOL A MÓZG
Wiedza i Życie nr 3/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 3/2000

Nie tylko naukowcy wiedzą, że alkohol wpływa na działanie mózgu.

Po wypiciu kilku kieliszków człowiek przestaje logicznie myśleć, traci zdolność wykonywania precyzyjnych ruchów, staje się mniej wrażliwy na ból, gorzej widzi i przestaje kontrolować swoje zachowanie, a szybkie przyjęcie dużej dawki alkoholu może doprowadzić do śmiertelnego zatrucia. W jaki sposób etanol hamuje aktywność różnych ośrodków mózgu?

Według japońskich i amerykańskich biologów, cząsteczki alkoholu otwierają specjalne kanały błonowe (kanały GIRK), które znajdują się w błonie komórkowej neuronów. Kationy potasu (K+) uciekają z komórek przez otwarte kanały GIRK. Prowadzi to do zwiększenia różnicy potencjałów elektrycznych pomiędzy powierzchnią komórki i cytoplazmą oraz do zmniejszenia aktywności komórek nerwowych. Prawdopodobnie dlatego mózg nasączony odpowiednią dawką alkoholu przestaje prawidłowo reagować na bodźce.

Myszy laboratoryjne, których geny GIRK zostały zmutowane przez badaczy, trochę inaczej reagują na etanol. Alkohol przestaje uodparniać je na ból, jednak myszy mutanty, podobnie jak normalne zwierzęta, reagują na alkohol zwolnieniem akcji serca. Dlatego naukowcy przypuszczają, że za działanie alkoholu odpowiadają oprócz GIRK również inne kanały błonowe komórek. Jakie? Na razie nie wiadomo.

"Nature Neuroscience", 2/1999