MICHAŁ RÓŻYCZKA
ASTRONOTKI
Wiedza i Życie nr 5/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 5/2000

NASA zamierza przedłużyć o rok misję sondy Galileo,

która od grudnia 1995 roku jest sztucznym księżycem Jowisza i dostarcza niezwykle ciekawych informacji o księżycach tej olbrzymiej planety. W ciągu owego nadprogramowego roku głównym obiektem badań ma być największy z jowiszowych księżyców - Ganimed. Galileo wespół z lecącą do Saturna sondą Cassini zbada ponadto pole magnetyczne Jowisza.

Kolejny termin wystrzelenia

podstawowego modułu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS ustalono na 8-14 lipca. Moduł o nazwie Zwiezda ma masę 2 t i jest konstrukcją rosyjską. Mieści m.in. jednostkę napędową oraz systemy zasilania, łączności i przetwarzania danych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsza załoga pojawi się w ISS w końcu października br.

Sonda Stardust, która zmierza na spotkanie z kometą Wild 2,

rozpoczęła zbieranie ziarenek pyłu międzygwiazdowego. Zasobnik z pyłem ma powrócić na Ziemię w 2006 roku. Tymczasem na Ziemi trwają próby odtworzenia budowy ziarenek za pomocą symulacji komputerowych. Zamieszczona poniżej ilustracja pokazuje tzw. model fraktalny, w którym drobniutkie cząsteczki losowo łączą się w "krzaczaste" twory (obraz kolorowany komputerowo).

Wycofujące się oddziały armii rosyjskiej

pozostawiły na terenie Łotwy wysokiej jakości urządzenia radiowe do nasłuchu łączności satelitarnej między USA i Europą. Prof. Juris Zagaras z Uniwersytetu Łotewskiego używa ich obecnie do badań radioastronomicznych.

Padł nowy rekord

odległości kwazara. Rekordzista znajduje się w tle gwiazdozbioru Wieloryba. Światło, które dziś do nas od niego dociera, zostało wyemitowane w czasach, gdy Wszechświat był ponaddwunastokrotnie młodszy niż obecnie. Nazwą kwazar (quasi-star; niby-gwiazda) określa się jądro galaktyki, w którym (najprawdopodobniej wskutek opadania materii na czarną dziurę) wydzielają się olbrzymie ilości energii.