BARBARA PRATZER
SYGNAŁY - INTELIGENTNY SKALPEL
Wiedza i Życie nr 6/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 6/2000

Najlepszą metodą wyleczenia raka jest zupełne wycięcie guza.

Onkolodzy nie mają wątpliwości, że radykalne wycięcie nowotworu najszybciej i najmniejszym kosztem dla zdrowia pacjenta likwiduje chorobę. Zarówno naświetlania, jak i chemioterapia obciążają organizm o wiele bardziej. Problem jednak w tym, że oko chirurga to za mało precyzyjny instrument, żeby dostrzec pojedyncze komórki nowotworowe. Dlatego zawsze wycina się nowotwór wraz z otaczającymi tkankami, a i tak nie ma pewności, czy usunięto wszystko, co trzeba. Z drugiej strony, wycięcie nawet niewielkich ilości zdrowej tkanki grozi czasem bardzo poważnymi konsekwencjami, jak w przypadku operacji mózgu.

Naukowcy z Sandia National Laboratory z Kalifornii zaprezentowali ostatnio urządzenie, które może zrewolucjonizować chirurgię onkologiczną. Najkrócej można je określić jako inteligentny skalpel, który potrafi odróżnić komórki nowotworowe od zdrowych i zasygnalizować chirurgowi, kiedy przestać ciąć.

Sercem urządzenia jest laser. Jego światło wchodzi do każdej komórki, którą mikropompka wysysa z pola operacyjnego. Ponieważ komórki nowotworowe zawierają więcej białka i dlatego mają większą gęstość, inna jest prędkość przejścia przez nie światła laserowego. Sygnały wyjściowe analizowane są w połączonym ze skalpelem komputerze i docierają do chirurga w postaci czytelnych wykresów na ekranie.

Prototypowe urządzenie potrafi zbadać powyżej 100 tys. komórek na sekundę. W eksperymentach laboratoryjnych doskonale radzi sobie z odróżnieniem zdrowych komórek ludzkiego mózgu od nowotworowo zmienionych.

Internet - Newswise