GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - MUCHA CHORA NA PARKINSONA
Wiedza i Życie nr 6/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 6/2000

Naukowcy chcą badać leki na takich owadach, które mogą pomóc ludziom.

Choroba Parkinsona jest spowodowana uszkodzeniem pewnych komórek nerwowych mózgu. Poziom dopaminy (neuroprzekaźnika wydzielanego przez te komórki) spada, więc układ nerwowy przestaje prawidłowo działać i pojawiają się objawy choroby: drżenie i sztywność mięśni oraz zaburzenia chodu i postawy ciała. Dziedziczna postać tej choroby wynika z mutacji genu kodującego alfa-synukleinę białko wytwarzane przez niektóre komórki nerwowe. Udowodniono, że w zniszczonych neuronach ludzi chorujących na Parkinsona gromadzą się grudki nieprawidłowego białka kodowanego przez ten gen. Dokładnie nie wiadomo, jaką rolę pełni to białko w zdrowych komórkach. Jednak neurolodzy od razu wpadli na pomysł, że zniszczenie genu alfa-synukleiny u zwierząt doświadczalnych umożliwi stworzenie laboratoryjnego modelu choroby Parkinsona. I uszkodzili ten gen muszkom owocowym. Okazało się, że takie muchy mają wiele wspólnego z ludźmi chorującymi na Parkinsona. Kiedy transgeniczne muchy się starzeją, niektóre ich komórki nerwowe umierają i przestają produkować dopaminę. Wtedy pojawiają się objawy choroby. Wprawdzie u much wyglądają trochę inaczej niż u ludzi (chore owady nie potrafią sprawnie się wspinać po pionowej ścianie i co chwila spadają na plecy, bezradnie machając zesztywniałymi nóżkami), ale też mają wiele wspólnego z nieprawidłowym napięciem mięśni i zaburzeniami postawy ciała.

Naukowcy chcą wykorzystać stworzone przez siebie muszki owocowe do badań nad chorobą Parkinsona u ludzi. Na takich chorych owadach będzie można testować leki, które mogą pomóc cierpiącym na Parkinsona.

"Nature" nr 404/2000