GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - PODRÓŻ W CZASIE
Wiedza i Życie nr 6/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 6/2000

Czy neandertalczyk był naszym przodkiem? Ostatnie odkrycie zasiało poważne wątpliwości.

Jak wyglądały geny przodków człowieka? Przekonali się o tym rosyjscy naukowcy, którym udało się wyizolować materiał genetyczny ze zwłok neandertalczyka znalezionego w jednej z jaskini północnego Kaukazu. Badana przez genetyków próbka DNA była tak stara, że większość genów już dawno się rozpadła – jej wiek oceniono na 29 tys. lat. Do analizy nadawały się tylko resztki genów mitochondrialnych, głównie dlatego, że organizm zawiera bardzo dużą liczbę ich kopii (w każdej komórce są setki mitochondriów i tylko jedno jądro komórkowe). Okazało się, że geny kaukaskiego neandertalczyka są bardzo podobne do genów neandertalczyka, którego zwłoki kilka lat temu odnaleziono w Niemczech. W ten sposób Rosjanie i Niemcy przekonali się, że rzeczywiście badają DNA neandertalczyków, a nie zwykłe, ludzkie geny, które przypadkiem mogły im wpaść do probówek. Archeolodzy są zaskoczeni: geny neandertalczyków wcale nie są szczególnie podobne do genów współcześnie żyjących ludzi. Może neandertalczyk wcale nie był naszym przodkiem, tylko produktem bocznej gałęzi ewolucji?

Nature” nr 404/2000