KRZYSZTOF SZYMBORSKI
SYGNAŁY - WIRTUALNY WSZECHŚWIAT
Wiedza i Życie nr 8/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/2000

W maju br. astronomowie australijscy udostępnili internautom wyniki wieloletnich obserwacji odległych galaktyk.

Od 7 lat zespół ponad 30 naukowców z 11 instytucji pracuje nad sporządzeniem trójwymiarowej mapy Wszechświata. Celem tego przedsięwzięcia jest poznanie szczegółów przestrzennego rozmieszczenia galaktyk, co z kolei umożliwi dokładną ocenę ilości materii we Wszechświecie. Aby wykonać mapę, należy otrzymać widma bardzo wielu słabo świecących obiektów. Dokonuje się tego za pomocą największego australijskiego teleskopu (o średnicy 3.9 m), który wyposażono w specjalnie skonstruowany przyrząd umożliwiający obserwowanie 400 galaktyk jednocześnie. W maju br. liczba galaktyk z wyznaczonymi odległościami przekroczyła 100 tys., a do końca przyszłego roku ma wzrosnąć do 250 tys. Podobne obserwacje prowadzi się też na północnej półkuli nieba z terytorium USA; są one jednak znacznie słabiej zaawansowane.

Internauci mogą obejrzeć film obrazujący lot (klatka obok) do krańców obserwowanego obszaru. Chętni do wybrania się w podróż po wirtualnym Wszechświecie muszą jednak uzbroić się w cierpliwość. Najuboższa wersja filmu, z kadrami o rozmiarach 200 Ą Ą 150 pikseli, zajmuje 22 MB (najbogatsza, z kadrami 400 Ą 300 pikseli - 64 MB). Ściąganie tak wielkich plików za pomocą modemu może potrwać niemal równie długo, jak zbieranie obserwacji. Ale kto chce - niech próbuje pod adresem www.mso.anu.edu.au/2dFGRS/Public/flythru.html.  Filmy sporządzono w formacie quicktime.