MICHAŁ RÓŻYCZKA
SYGNAŁY - MARS Z BLISKA
Wiedza i Życie nr 8/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/2000

NASA udostępniła ponad 20 tys. nowych zdjęć Marsa, w tym śladów wody na jego powierzchni.

Sonda Mars Global Surveyor (MGS) wystartowała 7 listopada 1996 roku i dotarła do Marsa 12 września roku następnego. Jako sztuczny księżyc Czerwonej Planety okrążyła ją już ponad 5500 razy. Od marca ub.r. jej kamery i dalmierze laserowe dostarczają bardzo dokładnych danych o rzeźbie powierzchni naszego kosmicznego sąsiada i o procesach tam się toczących, zarówno dziś, jak i w przeszłości. Wielokrotnie informowaliśmy o tej udanej misji, która ciągle budzi zainteresowanie mediów. Rosnące zainteresowanie misją MGS skłoniło ostatnio NASA do udostępnienia jej plonu w Internecie.

Pod adresem www.msss.com/moc_gallery/ można obejrzeć ponad 20 tys. fotografii, które obejmują jeden rok marsjański (687 dni ziemskich). Najstarsze z nich wykonano w okresie wrzesień 1997 roku-marzec 1999 roku (podczas zacieśniania orbity MGS), zaś najnowsze w okresie marzec-sierpień 1999 roku (w pierwszych miesiącach realizacji systematycznego przeglądu powierzchni Marsa w dużej rozdzielczości). Na najostrzejszych zdjęciach można dojrzeć szczegóły wielkości niewielkiego autobusu. Komentując je, jeden z planetologów misji MGS zauważył melancholijnie: "Oglądanie Marsa z bliska jest dla nas lekcją pokory. Często znajdujemy takie formy rzeźby powierzchni, które nie mają ziemskich odpowiedników. Zdarza się, że po prostu nie potrafimy objaśnić ich pochodzenia". Niech to wyznanie będzie zachętą do wirtualnej wycieczki na Marsa!