GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - JAK POWSTAJĄ PRZERZUTY NOWOTWORÓW?
Wiedza i Życie nr 8/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/2000

Naukowcy poznali grupę białek podejrzanych o rozprzestrzenianie się komórek rakowych.

Komórki nowotworów złośliwych mnożą się w niekontrolowany sposób i atakują inne narządy, tworząc w nich ogniska przerzutowe. Rozregulowanie podziałów komórek rakowych wynika z uszkodzenia genów kontrolujących cykl komórkowy i apoptozę, czyli programowaną śmierć komórek. Które geny i białka kontrolują proces powstawania przerzutów?

Naukowcy z USA i Japonii rozpoznali grupę białek, które nie tylko pozwalają komórkom nowotworowym pełznąć do zdrowych tkanek, ale także dodatkowo pobudzają podziały komórek raka. Tymi podejrzanymi cząsteczkami są białka RAGE, zlokalizowane na szczytach wypustek komórek nowotworowych i przyczepiające się do białek położonych na zewnątrz komórek.

Przyłączenie białek RAGE do białek zewnątrzkomórkowych uruchamia różne molekularne szlaki przekazywania sygnałów w komórce nowotworowej. Prowadzi to do zwiększenia ruchliwości tej komórki, przebudowania jej szkieletu białkowego oraz przyśpieszenia podziałów. Oprócz tego na powierzchni komórek raka w pobliżu białek RAGE przyczepiają się enzymy rozpuszczające białka macierzy zewnątrzkomórkowej. Rozpuszczenie gęstej sieci białkowej, do której przyczepiają się komórki, jeszcze bardziej ułatwia powstawanie przerzutów.

Białka RAGE biorą też udział w normalnych procesach życiowych naszego organizmu. Dzięki tym białkom komórki nerwowe rozwijającego się zarodka mogą trafić do właściwego miejsca w układzie nerwowym.

Udowodniono, że zablokowanie białek RAGE w różnych komórkach nowotworowych unieruchamia te komórki w zdrowej tkance i zmniejsza ich zdolność do tworzenia przerzutów. Może w przyszłości lekarze będą wykorzystywać przeciwciała neutralizujące te białka do leczenia raka?

Nature nr 6784/2000