Twoja wyszukiwarka

JERZY LIWIŃSKI
SYGNAŁY - SAMOLOT PRZYSZŁOŚCI
Wiedza i Życie nr 8/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 8/2000

Za 5 lat Airbus A3XX będzie największym samolotem pasażerskim.

Analitycy największych producentów lotniczych szacują, że w najbliższym dwudziestoleciu światowa flota samolotów pasażerskich podwoi się i będzie liczyć około 23 tys. maszyn zawierających łącznie 3.8 mln miejsc. Najszybciej rozwijać się będzie segment szerokokadłubowych samolotów-gigantów o wielkim zasięgu i pojemności 500-600 miejsc. Dlatego właśnie w europejskim koncernie lotniczym Airbus Industrie 1000 inżynierów intensywnie pracuje nad nowym megatransportowcem - A3XX.

A3XX Airbus Industrie, który wejdzie do eksploatacji w 2005 roku, będzie największym samolotem pasażerskim na świecie. Wersja podstawowa A3XX będzie miała maksymalną masę startową 540 t i zabierze 555 pasażerów na odległość 14 100 km. Rozważa się również budowę innych wersji, w tym A3XX-100R - o zasięgu przedłużonym do 16 200 km, A3XX-200 dla 660 pasażerów oraz mniejszego A3XX-50 dla 480 pasażerów. Ten ostatni stanie się europejskim konkurentem amerykańskiego Boeinga 747 Jumbo Jet. (Jumbo Jet ma masę startową około 400 t i zabiera 410 pasażerów). Prace nad A3XX rozpoczęły się w kwietniu 1996 roku, a jego seryjna produkcja ma zostać uruchomiona około 2004 roku.

W samolocie A3XX znajdą się dwa pokłady pasażerskie oraz dolny pokład do przewozu ładunku. Ponadto przewiduje się wydzielenie palarni, pomieszczeń do zabaw dla dzieci i zainstalowanie modułowych sypialni. Rozmiary samolotu będą imponujące: rozpiętość skrzydeł - 80 m, maksymalna długość - 79 m, eliptyczny w przekroju kadłub - 8.5 x 7 m.

Szacuje się, że koszt A3XX wyniesie około 200 mln dolarów, a jego opracowanie zamknie się kwotą 8-10 mld dolarów. W momencie wprowadzenia do eksploatacji będzie on samolotem najbardziej zaawansowanym technologicznie i ekonomicznym (koszt "pasażerokilometra" zmniejszy się o 20%), który spełni najbardziej surowe wymagania ochrony środowiska.