PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - ROBOT, SYN ROBOTA
Wiedza i Życie nr 11/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 11/2000

Fantazja staje się rzeczywistością?

Amerykańscy informatycy z Brandeis University w Waltham przeprowadzili komputerową symulację ewolucji robotów. Komputer miał do dyspozycji jedynie trzy rodzaje wirtualnych elementów: proste pałeczki jako elementy szkieletu, przeguby do ich łączenia i sztuczne neurony do przesyłania sygnałów. Skomplikowany program miał z tych prostych części zaprojektować sprawnie poruszającego się robota. Już po 300 próbach komputer zaczął modelować urządzenia zdolne do ruchu, zaś najbardziej zaawansowany projekt mógłby nawet pełzać na trzech nogach!

Badacze zrobili więc kolejny krok. Podłączyli komputer do urządzenia stosowanego przez inżynierów do szybkiego wytwarzania prototypów projektowanych urządzeń i podzespołów. Przy drobnej pomocy autorów eksperymentu sprzężona z komputerem maszyna zbudowała rzeczywisty model małego robota, który mógł się poruszać tak jak jego wirtualny poprzednik.

Bioinformatycy komentujący to wydarzenie podkreślali, że na razie badane roboty nie są jeszcze zdolne do prawdziwej ewolucji. Nie potrafią się bowiem samodzielnie powielać. Z pewnością jednak udało się odtworzyć pewną część procesów doskonalenia się organizmów mających miejsce w naturze.

Nature nr 6799/2000