GRZEGORZ NALEPA
SYGNAŁY - NA DOBRE I NA ZŁE
Wiedza i Życie nr 12/2000
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 12/2000

Dlaczego kochasz mamusię? Bo nie masz innego wyjścia...

Małe dzieci zawsze kochają rodziców, nawet jeśli rodzice nie traktują ich dobrze. Tak przynajmniej zachowują się młode szczury. Amerykańscy biolodzy udowodnili to w badaniach laboratoryjnych.

Jak stworzyć doświadczalny model matki, która na środku ulicy krzyczy i szarpie za rękę swoje przerażone i zapłakane dziecko? Małe szczury tworzą sobie obraz świata na podstawie zapachów, więc odpowiedni zapach oznacza dla nich bliskość matki. Naukowcy połączyli ten zapach z silnym wstrząsem elektrycznym, który pozwolił małym szczurom zrozumieć uczucia dziecka tarmoszonego przez rodziców.

Okazało się, że najmniejsze szczurze niemowlęta zapamiętują aromat, który czuły w ciągu pierwszych dziesięciu dni życia, i później zawsze próbują znaleźć jego źródło, nawet jeśli zapach był skojarzony z nieprzyjemnym bodźcem. Jeśli taki sam eksperyment przeprowadzi się na trochę starszych szczurach, zwierzęta zapamiętują zapach jako coś, przed czym trzeba uciekać, żeby uniknąć porażenia prądem.

Z ewolucyjnego punktu widzenia bezbronne dziecko, które nie tworzy więzi uczuciowej z opiekunem, ma nieduże szanse na przeżycie - w większości przypadków nawet najbardziej brutalna matka jest lepsza od przyczajonego w krzakach drapieżnika. Dlatego małe szczury szukają opieki i miłości nawet za cenę bolesnego wstrząsu elektrycznego.

Nature nr 6800/2000