PIOTR KOSSOBUDZKI
SYGNAŁY - OPIERZONY DINOZAUR
Wiedza i Życie nr 2/2001
Artykuł pochodzi z "Wiedzy i Życia" nr 2/2001

Czy znaleziono w końcu prawdziwego protoplastę ptaków?

Ponad rok temu głośno było o odkryciu w Chinach prehistorycznego gada przodka dzisiejszych ptaków. Pomimo dźwięcznej nazwy Archeoraptor okazał się skamieniałością pierwotnego ptaka ze zręcznie doklejonym dinozaurzym ogonem [patrz: "Sygnały", WiŻ nr 4/2000]. Jednak dokładne badania obu części tej paleontologicznej układanki są rzeczywiście bardzo interesujące. Analiza ogona wykazała, że w istocie mógł on należeć do jednego z pierwszych dinozaurów pokrytych piórami. Odnaleziono także kilka innych szkieletów - tym razem podobno prawdziwych - z identycznymi ogonami. Ponieważ są to najmniejsze ze znanych dinozaurów - wielkości dzisiejszego kruka - nazwano je Mikroraptorami.

Charakterystyczne cechy szkieletu i jego drobna budowa potwierdzają hipotezę, że Microraptor mógł być przodkiem ptaków. Odkrywcy tych gadów twierdzą, że na odnalezionych skamieniałościach widoczne są ślady, które mogły pozostawić jedynie pióra. (Według sceptyków są to odciski długich włókien). Zakrzywione pazury mogły ułatwiać Mikroraptorowi wspinaczkę po drzewach, co uwiarygodnia przypuszczenie, że zdolność do lotu rozwinęła się wśród zwierząt nadrzewnych.

Jednak pomimo że wiadomość o odkryciu została opublikowana w prestiżowym piśmie Nature, wielu naukowców odnosi się do niej bardzo chłodno. Po zeszłorocznym skandalu chińskie wykopaliska nie budzą wielkiego zaufania...